Hejsa. - Jeg er altid bange for at komme til at bruge for mange penge så jeg ikke kan betale min moms/skat.. og hvad nu hvis jeg får en smæk? :) Heldigvis er det ikke gået galt endnu, men jeg overvejer stadig om der kunne være en eller anden mulighed for at sikre sig at man kan betale hvis uheldet skulle være ude. Tænker umiddelbart en seperat konto eller sådan noget? Hvordan gør i? mvh |
Separat konto giver ikke i sig selv det store hvis ikke du ved hvad der skal stå på den. Det afgørende er at du bruger et regnskabsprogram - så har du hele tiden styr på din moms og dit resultat - og så ved du at momsen + 42% af resultatet (indtil du har over ½ mio i overskud og/eller anden lønindtægt) skal reserveres
Det kan du gøre ved at de står på samme konto - bare du ved at f.eks 15.000 skal stå som minimum eller du kan flytte over på en personlig konto (for ikke at få gebyr) men bogføre over mellemregning - og så retur igen med momsen når den skal betales, men skatten kan blive på den personlige, for den skal du så ikke bogføre i firmaet men bare tage privat
Du kan med fordel overveje min bog Introduktion til REGNSKAB som link - den gennemgår skat og moms i alle fald, og det er nok huk 1 for dig at forstå sammenhængene her
Gem altid til momsen som vil fremgå af dit regnskabsprogram normalt + 42% af dit overskud - Forskudsregistrer løbende dit forventede overskud for året, for så ER skatten betalt løbende og du skal ikke rode med at gemme til den - er det korte svar
vh John Hannover