Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat/murer

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jul 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! er helt ny herinde. 

jeg er udlært murer her om ca 4 måneder. jeg og min skole kammerat har drømt om at blive selvstændige. Planen er at vi bygger et hus. vi har fundet ud af vi kan bygge et hus for omkring 450.000 (udengrund) jeg har en farfar der har arbejdet hos home. Jeg har spurgt ham om det jeg vil spørger om, han kunne ikke give et konkret svar.

vi har penge til at bygge huset. vi mangler kun penge til en grund. banken er med, jeg vil spørger om der er nogle af jer herinde der ved hvordan vi gør i form af skat?hvis en eller begge bor i et ny bygget hus er det så ikke noget med vi intet skat skal betale. så længe vi bor der i minimum 2 år?  vi er i virkeligheden mest Spændte på disse ting. lad os sige vi har bygget et hus. vi sælger det og banken får deres del af kagen. samt mægleren. lad os sige vi har omkring 700.000 i overskud. hvis vi bor i huset i en periode kan vi så slippe for at betale skat? har læst at man skal bo i huset mindst 2 år! men hvis vi bor der i et par måneder. hvad skal man så betale i skat? er dette 50 procent eller hvad?

vil skat se os som et firma så vi også skal oprette et firma. fordi så er det en ret ringe. både moms og virksomheds skat. samt personlig skat.

nogle her inde der ved om dette kan lade sig gøre? sorry for formuleringen. håber i kan leve med det. 

har både spurgt min bankrådgiver, skat,(telefon support) samt mægleren.

Tak.

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT har ingen regler for, hvor lang tid man skal bebo en ejendom for at avancen er skattefri!

Du skal blot kunne godtgøre, at du har boet i ejendommen, og at du ikke gør det som levebrød/spekulerer i det. Dette gøres feks ved at gemme regninger på forbrug (el, vand, varme). Det hjælper sikkert også at holde nogle fester eller lignende, hvor der tages nogle billeder. Så er beviserne i hvert fald på plads.

Dog kan det anbefales at bebo ejendommen i længere tid, så der ingen problemer er med bevisførelsen. Hvor lang perioden skal være, kan du ikke få et svar fra nogen om. I teorien kunne du jo bygge et hus til dig selv, finde din store kærlighed for derefter at sælge huset og flytte sammen men hende. Er det så spekulativt? Det ville jeg ikke mene. Et er sikkert: Det vil ikke være fornuftigt at flytte adresse hver 3 måned...

Mig bekendt er det dig, der skal løfte bevisførelsen for, at du er i god tro og ikke spekulerer i det. Derfor er du som udgangspunkt, i SKATs øjne, ikke uskyldig til andet er bevist.

Var det mig, ville jeg have adresse i ejendommen i minimum et halvt år. Men igen - det er bare en mavefornemmelse fra min side. Du kan ikke slå det op.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)