Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det ok at stifte et anpartsselskab, der er inaktivt i en periode?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal stifte et anpartsselskab inden nytår, hvor aktiviteten påbegyndes lige efter nytår. Af en række årsager kan aktiviteten ikke påbegyndes inden nytår. Jeg har meget travlt i de sidste måneder af i år. Jeg overvejer derfor at gennemføre stiftelsen med dertil hørende papirarbejde nu. Der er særligt i USA en del papirarbejde. 

Er der nogen problemer forbundet med at lave et anpartsselskab, der er inaktivt i 5 måneder? 

Jeg går ud fra, at jeg, selvom selskabet er uden aktivitet, under alle omstændigheder skal indsende selvangivelse for selskabet inden den 1. juli 2018 og her blot angive, at overskuddet er 0 kr.?

På forhånd tak. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:

Jeg skal stifte et anpartsselskab inden nytår, hvor aktiviteten påbegyndes lige efter nytår. Af en række årsager kan aktiviteten ikke påbegyndes inden nytår. Jeg har meget travlt i de sidste måneder af i år. Jeg overvejer derfor at gennemføre stiftelsen med dertil hørende papirarbejde nu. Der er særligt i USA en del papirarbejde. 

Er der nogen problemer forbundet med at lave et anpartsselskab, der er inaktivt i 5 måneder? 

Det skulle der ikke være nogen problemer med.
 
Men hvorfor? selvom det inaktivt er det jo ikke omkostningsfrit.

Maverick26:

Jeg går ud fra, at jeg, selvom selskabet er uden aktivitet, under alle omstændigheder skal indsende selvangivelse for selskabet inden den 1. juli 2018 og her blot angive, at overskuddet er 0 kr.?

Det kan du ikke gå ud fra pr. automatik. Det afhænger af hvad du vælger af regnskabsår for selskabet.

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. 

Jeg undskylder min uvidenhed, men jeg gik ud fra, at skatteåret - i modsætning til regnskabsåret - altid følger kalenderåret?

Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det gør det ikke.

Et eksempel:
Er dit regnskabsår 30.06 med afslutning 30.06.2017, vil du skulle lave en selvangivelse for skatteåret 2017, men med periodeangivelse 01.07.2016-30.06.2017.

Selvangivelsen har indberetningsfrist 6 måneder efter regnskabsårets udløb, altså i ovenstående tilfælde 31.12.2017.

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mavero:

Nej det gør det ikke.

Et eksempel:
Er dit regnskabsår 30.06 med afslutning 30.06.2017, vil du skulle lave en selvangivelse for skatteåret 2017, men med periodeangivelse 01.07.2016-30.06.2017.

Selvangivelsen har indberetningsfrist 6 måneder efter regnskabsårets udløb, altså i ovenstående tilfælde 31.12.2017.

Tak for svar. 

Min forvirring skyldes f.eks. Wikipedia, hvor der står følgende:

"Skatteår er en periode på 365 dage, hvor man opgør indkomsten for juridiske personer. I Danmark og langt de fleste OECD-lande er skatteåret lig kalenderåret (1. januar – 31. december)."

https://da.wikipedia.org/wiki/Skatte%C3%A5r

Men du mener, at Wikipedia her tager fejl?

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2049204

Hvorom alting er, så ønsker jeg at lade  skatteåret følge kalenderåret for ikke at komplicere tingene. Dvs. jeg indberetter inden 1. juli 2018 skat for de sidste 5 måneder af 2017, hvor selskabet har eksisteret. Er det korrekt forstået, at det har jeg lov til?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke lade det første regnskabsår gå fra eksempelvis 1/8 2017 (eller hvornår du starter) og frem til 31/12 2018?

Det første regnskabsår kan være op til 18 måneder.

Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det har du lov til - men hvis jeg var dig ville jeg lade første år løbe fra stiftelsen indtil 31.12.2018. Første regnskabsår (og dermed også selvangivelsesår) må løbe op til 18 måneder (dog må der ikke være 2 x 1. april i en periode, da SKAT´s fantastiske system ikke kan håndtere dette).

Dermed skal du først indsende regnskab og lave selvangivelse i 2019 ;)

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Mavero:

Ja det har du lov til - men hvis jeg var dig ville jeg lade første år løbe fra stiftelsen indtil 31.12.2018. Første regnskabsår (og dermed også selvangivelsesår) må løbe op til 18 måneder (dog må der ikke være 2 x 1. april i en periode, da SKAT´s fantastiske system ikke kan håndtere dette).

Dermed skal du først indsende regnskab og lave selvangivelse i 2019 ;)

Ok, jamen det løser hele problemet. Jeg var af den opfattelse, at første regnskabsår kunne løbe 18 måneder, men at skatteåret skulle følge kalenderåret - også det første. Det vil jeg helt sikkert vælge. 

Tusind tak for det råd. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)