Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

samarbejdsaftale manglede et vigtigt punkt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Interactiva Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Jeg er desperat. Igår opsagde min kunde vores samarbejde fra dag til dag. Årsag; havde ikke råd længere. Vi udfærdigede en kontrakt i 2015 hvor jeg startede på opgaven, men jeg manglede et særdeles vigtigt punkt, nemlig et punkt omkring ophør af samarbejde. Nu sidder jeg med håret i postkassen, idet han som sagt har sagt vores samarbejde op fra dag til dag. Mit desperate spørgsmål går på om der er noget hjemmel for standard regler omkring opsigelse af kontrakt. Jeg havde desværre ikke fået det punkt med i vores aftale, så er der nogen som helst måde jeg kan gardere mig på at jeg har en måneds opsigelse af kontrakten, eller er løbet kørt idet der intet står i kontrakten omkring ophør af samarbejde.

Hilsen Ulla, Interactiva

Fra Århus
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Interactiva Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

glemte lige at tilføje at det var en prøve kontrakt vi havde lavet, og vi fik aldrig den endelige kontrakt på plads.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have set kontrakten, er det lidt vanskeligt at komme med en helt klar udtalelse, men således som du selv beskriver det, ser løbet desværre nok ud til at være kørt.

Noget andet er, med hensyn til rettigheder over det arbejde du har udført, kunne der være tale om at du har rettighederne til det du har udført, når aftalen nu skal ophøre og at dette måske kunne give anledning til en drøftelse med kunden om at give en frist for ophøret. Det er kun et gæt. 

Mvh  Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. May 17
Indlæg ialt: 19
Fra  Bundle.dk Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulla

Jeg går ud fra at der er tale om erhverskunde, der har sagt samarbejde op. Hvis det er tilfælde, ked af at sige det, men kan du ikke gøre noget.

Mvh Arthur

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg hæfter mig ved tre ting, som du kan drøfte med den advokat, som du nok skal have til at hjælpe dig.

1. Kontrakten mangler bestemmelser for ophævelse

2. Kontrakten er en "prøvekontrakt" - og derfor muligvis ikke indgået endeligt?

3. Kunden kan ikke betale


Punkt 1 er for mig at se til din fordel i dette tilfælde. I har lavet en aftale, og der er ikke aftalt, hvordan I kan ophæve aftalen. Så gælder kun de ting, som står i aftalen - og dansk lovgivning i øvrigt. 

Punkt 2 er nok en fordel for din modpart. Han kan vel med rette sige, at der slet ikke gælder nogen aftale, når kontrakten ikke er indgået. Det er sådan, at aftaler kan indgås på mange måder, så du må jeres korrespondance igennem og finde de punkter, hvor din modpart binder sig til at overholde sin del af aftalen.

Punkt 3 er alvorligt. Hvis din kunde vitterlig ikke har råd til at betale, bør du overveje, om det overhovedet kan betale sig at bruger tid og negativ energi på at forfølge de fiktive penge. Det handler selvfølgelig om tabets størrelse set i forhold til chancen for at få det helt eller delvist dækket. 

Venlig hilsen

Hans

Fra Århus
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Interactiva Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen.

Tusind tak for dit svar, men nej. Desværre. Opgaven er deres. Jeg har blot udført den. Af skade bliver man klog. Vores samarbejde kørte rigtigt godt, men virksomheden har investeret i en del andre ting, og da revisoren kom på besøg i sidste mandag, har min kunde tilsyneladende fået at vide at han skulle skære ned i udgifterne, og idet min opgave var kommet så langt at de selv kunne løse resten, mente de, ophørte vores samarbejde altså. Det værste er blot at det var en af mine største kunder;(

Fra Århus
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Interactiva Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Du skriver at det vil være en fordel for mig i punkt 1, men hvordan det?

Ja af skade bliver man klog og en ting kan jeg da føje til i min tid som iværksætter. Sørg altid for at få en endegyldig kontrakt udfærdiget. Dette var kun en prøvekontrakt, og fordi vores samarbejde kørte så godt var der ingen af os der tænkte på at få fornyet den. Det var desværre en af mine største kunder og derfor ekstra alvorligt.

Jeg er ikke klar over hans økonomiske situation, men jeg ved at han havde revisor på besøg i sidste mandag, og da har han nok fået at vide at han skulle skære ned på udgifterne, og så røg jeg desværre i svinget. Det er blot det at jeg ikke var forberedt den mindste smule. Det kom fuldstændig bag på mig.

Hilsen Ulla, Interactiva

Fra Århus
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 62
Fra  Interactiva Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænkte. Kan jeg på nogen som helst måde kræve en kompetence for tabt arbejdsfortjeneste. Vi havde en aftale om at jeg sendte faktura for hver 20 time, hvilket var forudbetalt. Den sidste periode er fra den. 28.06.17- 11.07.17, og derefter skulle jeg have sendt min næste faktura.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Hans Stokholm Kjer         

Det er svært at se af hvilken årsag du har fået 5 stjerner for dit indlæg som siger goddag mand økseskaft.

Ad 1.  Kunden har indtil ophævelse betalt hvad der er krævet og i det hele taget overholdt alle punkter i aftalen. Hvis der ikke står noget om ophævelsesfrist, kan begge parter naturligvis sige op uden varsel. Almindelig rimelighed ville dog nok medføre at man gav hindanden en kortere frist.

Ad 2.  Der er ikke noget som hedder en "prøvekontrakt". Enten er der en aftale eller også er der ingen aftale. At der ligger en skriftlig aftale som har fungeret godt et par år, er ensbetydende med, at der ikke kan tales om en prøveperiode. Det er afgørende er imidlertid, at der intet står i aftalen som indicerer at der skal indgås en ny og mere omfattende aftale.

Ad 3.  Det er fuldt ud tilstrækkeligt at kunden oplyser, at han ikke har råd til at opretholde aftalen. Det ville også være nok hvis der var en opsigelsesfrist af en eller anden længde.  

Dit råd om at søge og betale for advokatbistand er langt ude.

Mvh Jørgen                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulla Kaaber Christensen:

Jeg tænkte. Kan jeg på nogen som helst måde kræve en kompetence for tabt arbejdsfortjeneste. Vi havde en aftale om at jeg sendte faktura for hver 20 time, hvilket var forudbetalt. Den sidste periode er fra den. 28.06.17- 11.07.17, og derefter skulle jeg have sendt min næste faktura.

Ud fra det samlede, som du har skrevet i de seneste tre posts, vil jeg umiddelbart vurdere, at din energi er bedst brugt på at gå på jagt efter nye kunder. Du har lige nu muligheden for at bevare en god og sund relation til en kunde, som har været stor i en periode. Nu kommer der en periode, hvor din kunde ikke er stor, men når han er oppe på heste igen, vil han da helt klart tage samarbejdet op med dig igen.

I din situation ville jeg bede om et møde med ham, hvor jeg så gjorde det klart, at der jo er tale om et brud på vores aftale, men jeg har forståelse for, at hans situation har ændret sig. Jeg ville så lægge op til en aftale om, hvornår vi genoptager samarbejdet, og jeg ville påtage mig at følge op på dette efter en aftalt tid - f.eks. 3 mdr. 

Sig til ham, at du nu har ekstra kapacitet, så hvis han vil anbefale dig på LinkedIn og rundt i hans netværk, vil du være meget taknemmelig.
Hvis du går i advokat-tilstand og kræver din ret, så smækker du døren op i hovedet på denne kunde og hele hans netværk. Selv hvis du skulle vinde eller forlige en sag om 10 timer pr. uge i en afgrænset periode, vil det formentlig på langt sigt være dyrere end at holde en god kontakt med din kunde.
Alt dette er sagt under den forudsætning, at vi jo kun har set en lillebitte flig af jeres konflikt - men min erfaring er, at det næsten altid er billigere at nedtrappe en konflikt end at optrappe den.
VH Hans
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)