Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Projekt-regnskab følger ikke årsregnskabet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 29
Fra  De Kreatives Kontor; City Sounds Skrevet kl. 02:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg fik i 2016 penge til at gennemføre et projekt, som ikke er afsluttet endnu. Pengene kom fra kommunen og private fonde.

1. af en eller anden grund, så har skat ikke registreret, at jeg har en enkeltmandsvirksomhed, men jeg går ud fra, at jeg skal klikke på, og svare "ja" til, at jeg har "erhvervsmæssig virksomhed". 

2. Jeg kan ikke se på min selvangivelse, at SKAT har registreret mine indtægter. Burde de ikke vide det, selvom pengene er overført til min virksomheds bankkonto?

3. Det vigtigste spørgsmål for mig er, hvordan jeg fortæller skat, at jeg ikke har haft nogen personlig indtægt i 2016 fra min erhvervsmæssige virksomhed. Projektet kører stadig og ikke alle udgifter er afholdt endnu. Der står selvfølgelig stadig penge på virksomhedens konto.

4. Kan jeg lade være med at klikke på, at jeg har "erhvervsmæssig virksomhed" og så undgå alt besværet? Jeg har jo alligevel ikke haft nogen personlig indtægt i 2016.

www.dekreativeskontor.dk - Vi styrker det kreative Danmark

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11

Peter:
3. Det vigtigste spørgsmål for mig er, hvordan jeg fortæller skat, at jeg ikke har haft nogen personlig indtægt i 2016 fra min erhvervsmæssige virksomhed. Projektet kører stadig og ikke alle udgifter er afholdt endnu. Der står selvfølgelig stadig penge på virksomhedens konto.

Du har jo regnskabspligt og via regnskabet viser du skat hvad du har tjent. Hvis du ikke har brugt alle de penge som du har fået i 2016 må du se om de opfylder betingelsen for en skattemæssig hensættelse.

Peter:
4. Kan jeg lade være med at klikke på, at jeg har "erhvervsmæssig virksomhed" og så undgå alt besværet? Jeg har jo alligevel ikke haft nogen personlig indtægt i 2016.

Nej. det ville være en overtrædelse af skattekontrolloven.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56

Du er sent ude - men jeg er helt enig med Whiskey i, at du jo ER selvstændig og dermed skal du føre regnskab og udfylde udvidet selvangivelse med "har startet virksomhed under året"

Du vil så have indtægt og ikke udgift, og så kommer det vigtige, nemlig om dine penge kan siges at være givet låst til et bestemt projekt og om det så betyder, at du kan afsætte penge til at afholde udgifter for - udgifter som du er tvunget til at afholde efter de betingelser du har fået pengene.

OM der så kan afsættes alt eller om pengene f.eks netop er givet for, at du kan arbejde med tingene i 2016 og videre frem og derfor er skattepligtige fuldt - delvist eller MÅSKE slet ikke - vil afhænge af aftalerne mm

Du må have modtaget pengene som CPR person måske - eller har du stiftet virksomhed og har CVR som har modtaget dem? Det er ikke afgørende men kan have lidt betydning. Skatten er dog i princip ens. OM de som har givet pengene kunne fortælle dig OM de i deres betingelser har noget du kan bruge i forhold til skat 2016 eller afsætte til senere, ved jeg heller ikke.

Sent ude betyder derfor, at du nok for længe siden skulle have lade en kyndig se aftaler og forstå sammenhænget - eller evt fået et skriftligt svar fra skat

Skat bruger ikke din konto som sådan andet end ved kontrol. Hvad der står på en bankkonto har heller ikke spor med skat at gøre som sådan. Der kan stå masser af penge og 0 skat eller ingen penge og masser af skat.

Skats kendskab til den slags findes kun ved kontrol af dig eller de som har givet pengene og så en evt videre kontrol af, om modtager har gjort korrekt, så pligten til at selvangive er klart din og du skal klart overholde den i alle fald.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 11:00

Uden at kende detaljerne omkring virksomheden og den tilhørende aftale, er det normalt muligt ved igangværende arbejde at udskyde skatten til indkomståret hvor arbejdet færdiggøres. Regler og betingelser ift værdiansættelse mv er forholdvis komplicerede, så jeg vil nok anbefale dig at finde en revisor eller en bogholder med kendskab til reglerne. Er det en større kontrakt der er tale om, så er det bestemt ikke lige gyldigt for dig hvordan det opgøres rent skattemæssigt Smile 

Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 09
Fra  De Kreatives Kontor; City Sounds Skrevet kl. 11:21

Tak for svar

I min branche er det meget almindeligt, at projekter gennemføres med støttekroner, der ikke følger kalenderåret. Jeg har ikke selv prøvet at selvangive det før.

Jeg har fået pengene udbetalt til mit CVR-nummer.

Jeg har talt med SKAT for nogle uger siden. Jeg fik at vide, at det ikke var noget problem. Hvis projektet først slutter i 2017, så er det dér regnskabet gøres op.

Jeg har bare svært ved at se, hvor jeg gør opmærksom på det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:20

Ingen steder andet end du skal opgive den del som vedrører i 2016 for 2016

At tale med skat er farligt for der kan sagtens være misforståelse. F.eks. HVIS projektet slutter i 2017 er ikke lig med intet skal med i 2016 - blot at den del du har en forpligtelse overfor at levere og som ikke er leveret - til den værdi der måtte være - kan udskydes. Har du INTET foretaget dig i 2016 skal du så skrive 0 da du har virksomhed. OM det er korrekt med 0 tør jeg slet ikke sige, og det kan skat heller ikke med mindre de har fået mange flere oplysninger

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 09
Fra  De Kreatives Kontor; City Sounds Skrevet kl. 15:16

Tak for dit svar.

Jo, jeg har lavet en del i 2016, men langt fra alle udgifter er afholdt. 

Jeg bruger Dinero. Kan jeg der lave en hensættelse? Og er det overhovedet en hensættelse, jeg skal lave/opgive?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:51

Peter:
Jeg har talt med SKAT for nogle uger siden. Jeg fik at vide, at det ikke var noget problem. Hvis projektet først slutter i 2017, så er det dér regnskabet gøres op.
Som John skriver, skal man passe på med at kontakte Skat. Jeg vil gætte på, at Skat har sagt/ment, at regnskabet skal gøres ENDELIGT op i 2017. Jeg kan ikke forestille mig, at de har sagt, at du ikke behøver føre regnskab for 2016. Du kan evt. kontakte dem igen (de har vist ikke andet at lave for tiden)

Jeg forstår ikke dette: "Jeg har jo alligevel ikke haft nogen personlig indtægt i 2016."

Som jeg ser det, bogfører du forskud rutinemæssigt som deposita, og dernæst indtægter og afholdte udgifter forholdsmæssigt i 2016 (og i 2017 efter hver momsperiode) på baggrund af et skøn om hvor stor en andel, som gælder i 2016. Hhusk, at hvis du er momsregistreret og projektet er momsregistreret, skal du bogføre moms på forudbetalinger.

Jeg vil selvfølgelig meget gerne korrigeres, hvis ikke dette er en brugbar løsning.

Hvis kontrakterne er stjerneklare, kan en bogholder (de har vist heller ikke andet at lave for tiden) hjælpe dig med bogføringen og indberette for dig. Kontakt evt. undertegnede for dette.

Jeg ved, at det er et lousy råd, men hvis du indberetter efter din bedste overbevisning, kan du korrigere det senere. Det er dumt at få bøder (jeg sagde ikke dumme-bøder), blot fordi du er gigant sent på den.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)