Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Succes som iværksætter - hvordan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

 Hvordan får man succes som iværksætter? Den der kender svaret/svarene på spørgsmålet er en heldig m/k - og enkeltvis tror jeg ikke der er nogen der gør det. Der er måske nogen som har nogle ideer om det og der er også nogen som er meget succesfulde, men som måske ikke er 100% klar over præcis hvorfor og hvordan de er havnet i den succes-situation som de er. Succes og graden af succes har været diskuteret før i andre tråde og det er heller ikke så meget det jeg ønsker at debatere i denne tråd. Det jeg ønsker at debatere er hvilke, lad os sige, 10 redskaber som man skal have for at få succes som iværksætter. Disse redskaber er formentlig forskellige alt efter hvilken branche man er i og den person som befinder sig i den pågældende branche ved formentlig godt hvilke redskaber vedkommende kan og skal bruge. Eksempelvist, jeg er IT-ingeniør, så hvis jeg vil starte en virksomhed på baggrund af mine kompentencer er min uddannelse fx et redskab. Men min uddannelse er jo absolut ikke nok. Mit forslag til redskaberne er:

  1. Den gode ide, som retter sig mod et marked med stort potentiale.
  2. Erfaring - det er vel også ret vigtigt at jeg har noget erfaring inden for det marked jeg ønsker at indtræde på - med mindre selvfølgelig at min virksomheds salgsstrategi er baseret på at være anderledes.
  3. Viljestyrke og brandbarhed - man skal virkelig ville det og brænde for sin ide og virksomheden 
  4. Det er vel uhyre vigtigt at jeg har fået samlet mig et godt hold af medarbejdere, som kan hjælpe mig med at bringe min virksomhed på rette vej.
  5. Baglandet - det er vigtigt at ens familie er med på det, da det vel i hvert fald i starten vil komme til at gå ud over ens tid til det.
  6. Uddannelse - man skal vide noget om det man ønsker at lave.

Ja, jeg kan faktisk kun komme på 6... Byd ind med jeres forslag, hvis I vil Smile

Mvh

Michael

Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

mr.B:
Ja, jeg kan faktisk kun komme på 6... Byd ind med jeres forslag, hvis I vil Smile

Hej Michael

Jeg tror, at det kommer an på, hvilket niveau du ser på tingene. Jeg synes, at Martin Thorborgs bog "Iværksætter til jeg dør" kommer med utrolig mange pointer, der er mere konkrete.Men på det overordnede niveau er jeg enig med dig. Dog tror jeg også, at der er en smule held med i det, da man nogle gange skal være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt - og så kommer gennembruddet.

 Mange hilsner

Rikke

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

1'eren: Ja men ikke nødvendigvis med tanke på produktet, også hele konceptet

2'eren erfaring er selvfølgelig godt at have - men det kan også være godt ikke at have nogen erfaring overhovedet, så ser man med nye øjne på branchen og kan måske se noget de andre ikke kan se... Mig og Jakob (gemalen) havde fx absolut ingen erfaring inden for emballage og synes jo bare at en boblekuvert var en boblekuvert, men netop derfor har vi dykket lidt længere ned i materialet og fundet nye leverandører og ikke troet at vi havde alle svarene på forhånd - og på den måde sat os bedre ind i nogle områder end vi ellers ville have gjort. Det har givet et par slag over næsen ind imellem, hvis vi har vurderet fx priser forkert, men tilgengæld har vi fået et meget mere unikt sortiment synes jeg.

3. Absolut!

4 - Et hold af medarbejdere... er en stor udgift, så det venter vi med til behovet melder sig!

5 - Enig - Dog synes jeg, at jeg får mindre og mindre tid efterhånden som virksomheden vokser - Mange tror fejlagtigt, at når først virksomheden kører og jeg har medarbejdere, kan jeg tillade mig at "møde til direktør-tid".

6 - Ikke nødvendigvis, det kommer vel lidt an på branchen - men grundlæggende viden omkring markedsføring, regnskab, salg osv. er ikke af vejen

7. Mod! At turde lukke øjnene og bestille for en hel masse kroner varer, fordi man bare brænder for de varer og er sikker på at kunderne også må kunne se mulighederne i produktet! At turde tage chancer og satse.

Fra Svendborg
Tilmeldt 30. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakodan:

7. Mod! At turde lukke øjnene og bestille for en hel masse kroner varer, fordi man bare brænder for de varer og er sikker på at kunderne også må kunne se mulighederne i produktet! At turde tage chancer og satse.

Gå på mod - Stædighed. Som Jakodan skriver. Du skal selv tro på det uanset mere eller mindre alle andre syndes at det er noget pjat, eller det kan man da ikke leve af eller lave.

Hvis ikke Orvil og Wilbur Wright havde troet på hvad de lavet, hvornår var den første flyve maskine så kommet i luften, de har helt sikkert kæmpet med en masse skepsis.

Du skal jo samtidig enten være på et nyt marked eller også skal du tro på at du kan gøre det bedre end dem der er i forvejen, for hvorfor skulle kunderne ellers tage dig frem for en de kender i forvejen.

Thomas Bonde

Fra Svendborg
Tilmeldt 30. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

8. Masser af Markedsføring. du kan have: 

Verdens bedste produter

Til verdens bedste pris

Med verdens bedste service

Og det vil være fulstændig ligegyldigt hvis der ikke er nogen der ved det.

Et punkt som jeg tror mange Iværksætter vægter for lavt eller helt overser.

Mvh.

Thomas Bonde

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

9. Evnen til at tænke nyt og se nye muligheder. - "Du kan ikke overleve på succesen fra igår"

 10. Evnen til at fortsætte og ikke miste modet, selv når ting går ned af bakke. - "Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm." - Sir Winston Churchill.

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Jeg synes også det er vigtigt at kende sine begrænsninger og i det hele taget købe sig til at få andre til at lave de ting man ikke selv er god til, eller ikke interesserer sig for. Hvis ikke du kan eller interesserer dig for at lære en bestemt ting, så er det mange gange bedre at få en som brænder for opgaven til at gøre det. Man skal KUN gøre alt selv, hvis man ikke kunne bruge noget af sin tid bedre (enten på at arbejde med noget andet, eller sammen med familie, venner eller kæreste). Det ville være underligt hvis man er god til alt, og synes alt er spændende i hvert fald.

Hertil skal man være oprigtig. Man skal behandle både kunder og medarbejdere med oprigtighed, på godt og ondt. Det er ikke nogen skrøne at man kommer længst med at være ærlig og sige tingene som de er.

Med mindre man har erfaring med det fra tidligere, så søg hjælp når der skal ansættes medarbejdere. Det er naivt at tro at man er en god leder fra naturens hånd og selv kan klare det, bare fordi man er god til det tekniske som virksomheden beskæftiger sig med. Det er noget HELT andet at arbejde med mennesker.

Det sidste jeg lige kan komme på er, at man ikke skal være alt for blåøjet og arbejde en helt masse uden at få noget særligt for det... bare i den tro at man derefter har en god stabil kunde. En god stabil kunde vil til enhver tid gerne betale en fair pris for det udførte arbejde. Det kan da godt være at man skal gøre lidt ekstra ud af det for at komme ind hos en kunde, men lad være med at forære tingene væk. Mange tror at bare fordi man er nystartet, så skal man ud at bevise hele verden hvem man er, men løser man en opgave for en kunde MEGET billigt, så vil det også være det kunden anbefaler dig videre på til andre. Så med mindre du vil starte en "netto-lignende" butik, hvor lav pris er konceptet, så sørg for at få din betaling for arbejdet, fra day one!

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 5. Feb 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig i nr.8: sans for markedsføring og salg gør hele forskellen. Uden synlighed på markedet dør du, uanset hvor godt et produkt du har. Skab opmærksomhed, lav PR og events som der bliver lagt mærke til og få omtale i pressen og medierne. Det kan man sagtens som lille virksomhed, med få midler.

Desuden er gode og store netværk også en vigtig succesfaktor for selvstændige. Hvis man ingen kender med relevans for sit marked er det virkelig op ad bakke at starte virksomhed og måke skulle man i den situation hellere være lønmodtager i en periode og der igennem få opbygget et netværk.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)