Kære Aminoer, Dinero har skrevet til mig (fair nok) at jeg skal tage dette op med min revisor, da det er et specialtilfælde. For ikke at gøre det (hun har travlt) stiller jeg spørgsmålet her: . . . . Når jeg modtager udbytter på amerikanske aktier i mit ApS fratrækkes automatisk en udbytteskat på 15%. Hvis udbyttet er på DKK 115, vil de DKK 100,- blive sat ind på min konto, mens DKK 15,- posteres som udbytteskat hos Degiro (de DKK 15,- modtager jeg ikke). Jeg kan se, at min revisor for 2016 lavede en opsamling d. 31/12 2016, hvor hun siger: Tekst: Udbytte skat 15 % us 9005 (ETF dividende) mod 63060 (Skyldig selskabsskat) og et negativt beløb . . . . . Er der en der kan forklare mig hvad der sker? Og hvordan skal jeg gøre det helt konkret, fx i tilfældet hvor der indsættes DKK 100,- på min konto, og de DKK 15,- beholdes hos Degiro. Ser frem til eventuelle svar. /anders |
er det ikke blot at revisor bruger dobbeltbeskatning og fratrækker den amerikanske udbytte skat i den danske selskabsskat? Jeg aner ikke om dette er den korrekte måde, men tror det er det som gøres i alle fald og kan ikke se noget galt umiddelbart heller - kender blot ikke den praktiske fremgangsmåde
OM det så er smart at have sådanne papirer i ApS fremfor privat er en anden sag, og det kan jo hænge sammen med hele din forretning, men skattemæssigt var det jo fint at have fået beløbet ud til alm dansk udbytteskat frem for først selskabsskat - og så igen skat som udbytte når du skal have det ud personligt (eller som løn)
Vent lige på andre - eller hør bedst din revisor så det gøres ens og korrekt mellem årene
vh John Hannover