Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs i dag. Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 03:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min bank har erklæret mit IVS konkurs og jeg skal i skifteretten senere i dag.

Min bank opsagde pludselig min kassekredit på kr. 230.000 til indfrielse straks. Jeg har aldrig misligeholdt aftalen.

Kautionisten har betalt kr. 100.000, så nu er gælden på kr. 130.000. Jeg har forsøgt at lave en afdragsordning på kr. 20.000/mdr. hvilket de har afslået.

Banken har virksomhedspant og har afhentet varer for ca. kr. 250.000,-

- Kan jeg på nogen måde afværge en konkurs?

- Hvad med de betalinger, jeg har lavet de seneste tre mdr. kan disse omstødes?

- Kan jeg hæve de penge, som virksomheden skylder mig?

- Hvad sker der rent praktisk i skifteretten? Er der noget, jeg skal medbringe til mødet?

- Kan jeg efterfølgende indberette det moms og a-skat, jeg mangler? Eller bliver alt spærret.

Spørgsmålene står i kø hos mig og jeg fortryder sådan, at jeg ikke har skaffet en advokat. Jeg håber, at du vil være behjælpelig med et eller flere af mine mange spørgsmål, så jeg kan forberede mig bedst muligt.

Mange hilsner

Lone

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

LoneHansen:

Hej

Min bank har erklæret mit IVS konkurs og jeg skal i skifteretten senere i dag.

Min bank opsagde pludselig min kassekredit på kr. 230.000 til indfrielse straks. Jeg har aldrig misligeholdt aftalen.

Kautionisten har betalt kr. 100.000, så nu er gælden på kr. 130.000. Jeg har forsøgt at lave en afdragsordning på kr. 20.000/mdr. hvilket de har afslået.

Banken har virksomhedspant og har afhentet varer for ca. kr. 250.000,-

Der er lige et spørgsmål som trænger sig på.

Du skriver banken har hentet varer for 250.000 kr., hvordan er det rent praktisk sket; er det fogeden som har taget rådighed over varerne? har banken solgt varerne på dine vegne også er der kommet en køber og afhentet?

 

Dernæst så er spørgsmålet, hvis banken gæld er dækket af pantet hvorfor begærer de så dig konkurs? Eller skylder du dem yderligere 130.000 kr. udover hvad de har fået eller vil få fra deres pant?

LoneHansen:

- Kan jeg på nogen måde afværge en konkurs?

Det kommer an på om skifteretten vurderer du er illikvid eller ej.

Nu ved jeg ikke hvem du skylder penge ud over banken? men det afhænger i lige så høj grad af om du er i stand til at overholde dine forpligtelser overfor andre kreditorer.

LoneHansen:

- Hvad med de betalinger, jeg har lavet de seneste tre mdr. kan disse omstødes?

- Kan jeg hæve de penge, som virksomheden skylder mig?

Først og fremmest, så kræver det at retten mener dit IVS skal tages under konkursbehandling for at de ting du har lavet kan omstødes.
 
Om der rent faktisk sker omstødelse afhænger af den kurator som bliver sat til at varetage konkursboets interesser. Finder vedkomne at du/IVS'et har foretaget sig noget i strid med konkursloven vil han forsøge at få det omstødt.
Men det er ikke alt indenfor de seneste 3 måneder som pr. automatik som bliver omstødt, det er kun de ting som stiller nogle kreditorer ringere end andre, herunder dig selv, eller hvis du har foretaget nogle handlinger som en virksomhed i den konkrete situation normalvis ikke ville have gjort.
 
I forhold til din egen mellemregning med IVS'et, så vil det formentlig være en omstødelig handling hvis IVS'et betaler dig nu og der så er andre kreditorer som ikke får deres penge. Umiddelbart havner du i puljen sammen med øvrige kreditorer til at få det hvad der bliver til overs (selvfølgelig kun hvis selskabet kommer under konkursbehandling)

LoneHansen:

- Hvad sker der rent praktisk i skifteretten? Er der noget, jeg skal medbringe til mødet?

- Kan jeg efterfølgende indberette det moms og a-skat, jeg mangler? Eller bliver alt spærret.

Medbring alt hvad du har bilag m.m., hellere for meget info med i retten end for lidt. Har du tid, så udskriv evt. også al mailkorrespondance med banken, herunder også dit forslag om afdrag.

Lav gerne en tidsliste over al kommunikation med banken, gå i loggen på din telefon og find ud af hvornår du har snakket med banken og evt. hvor lang tid.

Derudover er det vigtigt du har et (så godt som det er muligt) opdateret bogholderi med, så du kan fremvise selskabets nuværende finansielle situation.

Det er vigtigt at du sender et signal til retten om at du hele forløbet igennem har handlet ansvarligt og forsøgt at finde løsninger.

 

Rent praktisk så skal du for det første ikke være skræmt over det møde. Når du selv dukker op uden advokat plejer et sådant retsmøde at have karakter af en samtale fremfor en egentlig retssag. Nu er det svært at vide der konkret bliver spurgt om, men hvis jeg var dig ville jeg da stile spørgsmålet den anden vej; er banken overhovedet berettiget til at begære dig konkurs? lidt afhængig af dine svar på de øverste spørgsmål, så kan jeg ikke forstå hvordan de kan begærer dig konkurs hvis deres tilgodehavende er dækket af et pant.

Fra Marielyst
Tilmeldt 30. Apr 17
Indlæg ialt: 83
Fra  Partylys.dk Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du misligholdt andre aftaler i samme bank eller på andre måder gjort noget som gør at banken har valgt at opsige din kassekredit? Banken har vel ikke nogen ret til at bare opsige aftalen helt ud af det blå og der er noget ved dine tal som får det hele til at virke lidt mærkeligt. Hvis banken har hentet værdier for 250.000kr. og kun har et krav mod firmaet på 130.000kr. så er værdierne jo højere end gælden og der er ikke grundlag for nogen konkurs. Det kan måske lyde lidt som om at du har en del anden misligholdt gæld og at banken nu prøver at være først ude for at få sikret sit tilgodehavende?

Skifteretten skal vel idag bare tage stilling til om der faktisk kan åbnes konkurs i firmaet? Nu er jeg slet ingen ekspert på dette, men jeg vil tro at hvis du mener at værdierne er større end gælden i firmaet, så gælder det at få dokumenteret dette overfor Skifteretten, så konkursen ikke bliver åbnet. 

Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mick Rasmussen:
Banken har vel ikke nogen ret til at bare opsige aftalen helt ud af det blå

Jo, stort set alle kreditaftaler (kassekredit, lån osv. dog ikke realkreditlån) kan opsiges fra bankens side med 3 måneders varsel, uanset om man har misholdt det eller ej....

Tilmeldt 19. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

"Opsigelsen sker med baggrund i, at vi har fået underretning om, at der er foretaget udlæg i jeres varelager m.m"



Vi har ikke misligeholdt, hverken denne eller andre aftaler med banken.


Der er ikke taget hensyn til hverken kautionist indbetalingen eller det varelager, som banken har stående. Der står altså intet om det i konkursbegæringens udregning af beløbets størrelse.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Når der foretages udlæg i aktiver omfattet af virksomhedspantet, så kommer disse forud for bankens virksomhedspant.

Eneste mulighed for banken at sikre sit pant er en konkursbegæring inden 3 mdr.

Dette er formentligt årsagen til at banken tager det drastige skridt med konkursbegæringen.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

LoneHansen:
"Opsigelsen sker med baggrund i, at vi har fået underretning om, at der er foretaget udlæg i jeres varelager m.m"

Denne skulle have haft med i starten af din tråd, så kunne de øvrige have svaret dig "bedre" og givet flere input til dit møde i retten.

Dertil skal siges, hvis banken har "taget" varelager, der er udlæg i, så....... bliver der nok lidt udfordringer.

Du skulle, så snart du modtog informationen, have søgt hjælp ved de der ved præcist hvordan man kommer ud af skærsilden.

LoneHansen:
Vi har ikke misligeholdt, hverken denne eller andre aftaler med banken.

Banken har jo virksomhedspant. Denne omfatter nok, som mange andre: varelager, tilgodehavender, biler, bygninger osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Marwe:

Mick Rasmussen:
Banken har vel ikke nogen ret til at bare opsige aftalen helt ud af det blå

Jo, stort set alle kreditaftaler (kassekredit, lån osv. dog ikke realkreditlån) kan opsiges fra bankens side med 3 måneders varsel, uanset om man har misholdt det eller ej....

kassekredit som også fra dag til dag hvis ikke der står andet i en aftale. Det er anfordringsgæld = helt kortfristet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Få fat i en advokat som det første. Det lyder lidt sjovt med, at banken har fundet ud af der er foretaget udlæg i varelageret - Det må jo så være en tredie part som mener du skylder dem penge og har ret til at foretage udlægget og det må jo være sket på en måde så det er registreret og banken dermed kan vide det. Det kunne være leverandøren eller skat osv - men den del må du jo først have på plads

Der må også mere kød på til forklaring af hvorfor banken tager varelager og hvordan de rent praktisk gør det, og vurdering bag at der skal denne værdi til for at dække deres tilgodehavende på 130.000 kr ( det må jo betyde købsværdien/bankens mulige salgsværdi ikke er højere umiddelbart)

Du skal ikke hæve noget personligt nu og heller ikke foretage andet HVIS konkurserklæringen er indleveret.

A-skatter som er alm. skyldige (og ikke a-skat for f.eks. løn til dig selv og nærtstående) indgår i boet blot.

Er det for din egen løn og ikke bare alm skyldigt men noget der skulle have været indberettet men ikke blev det osv - så kan du miste den løn oveni skatten, da det så vil være en ulovlig hævning set med kurators øjne tror jeg. 

Få fat i en advokat omg - uanset du føler dig flad - Selv om skifteretten kan tage lidt hensyn i formen når du møder selv, så tror jeg med alt det med udlæg i varelager INDEN banken kommer til - og hvordan banken har taget lageret OG en god undersøgelse af al anden 3. parts gæld + evt egne løn/skatteforhold vil gøre det fornuftigt med en advokat uanset hvad. Hør om pris inden. Overvej f.eks. Jacob Tøjner www.ditselskab.dk som sikkert kan rådgive

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)