|
Jeg vil gerne sælge et digitalt produkt på en hjemmeside, hvor det bliver tilgængeligt i hele verden. Processen er stort set identisk til salg af stock photos, bare målrettet 3D grafikere, og jeg har fundet den her afklaring fra SKAT angående salg af stockfotos igennem udenlandske firmaer der passer på min situation, hvor der står at jeg ikke skal betale dansk Moms i den situation: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2134569 Så vidt jeg kan forstå betyder det at jeg ikke behøver at være momsregistreret, og kan nøjes med at betale personlig skat af min indkomst. Er det rigtigt forstået? Og hvad hedder den type indkomst når det skal indberettes? Vh David |
Jeg læser det som:
Salget af licenser til brug af fotografier vurderes omfattet af begrebet immaterielle ydelser i EU's momssystemdirektiv artikel 59 som salg af rettigheder, herunder licensrettigheder, patentrettigheder mv..
I henhold hertil skal salg af en immateriel ydelse til en afgiftspligtig person i et andet EU-land faktureres uden moms. Køber skal beregne moms efter reglerne i sit hjemland (reverse charge).
Salg af en immateriel ydelse til en privatperson eller anden ikke afgiftspligtig person i et EU-land skal tillægges moms efter reglerne i leverandørens hjemland.
Salg af en immateriel ydelse til en kunde i et tredjeland skal faktureres uden moms.
Og er er jo som alle andre ydelser VAR dengang - Man skal være momsregisteret og så er salget til momspligtige i EU uden dansk moms med med indberetning som reverse EU salg og til private i EU skal du tillægge moms efter reglerne i købers land (den lokale moms), og til uden for EU altid uden dansk moms
Jeg synes det ligner onestop shop reglerne - med dels krav om momsregistrering i DK og indberetning af EU salg per kunde og samlet som for uden for EU som momsrubrik C og endeligt - det svære - momsregistrering i hvert eneste EU land du måtte sælge til ikke momsregistrerede i
Med mindre andre har forstået det bedre, så er det her så kompliceret, at jeg tror du skal købe dig til en ordentlig forklaring.
Jeg tror det er de helt alm momsregler + onestopshop regler for salg af digital ydelse til private i EU
vh John H
Bliv gratis medlem