Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og moms mellem to firmaer ejet af den samme

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos.

Jeg har et I/S og oprettede et ApS i januar.
Jeg skulle så på messe og fik lejet lager og kontor ude i byen, og der var nogle andre udgifter forbundet med opstarten af det nye ApS. Mere præcist ca. 150.000kr. som er betalt af mit I/S. Nogle af fakturaerne er skrevet til ApS´et (med ApS´ets navn på faktura) andre er med I/S´ets navn på, men stadig, på ydelser til ApS´et.

Håber det giver mening ;-)

Hvordan får jeg de penge tilbageført fra ApS´et og tilbage i I/S´et? (der er penge nok i ApS´et nu)

Jeg tænker om jeg "bare" kan skrive en faktura til ApS´et, for udlæg og betaling af fakturaer. Men kan jeg det, uden at komme til at betale både moms og skat af de 150.000kr. ovre i I/S´et...?

Hvad er den bedste løsning på mit "problem"?

Dbh
Michael Haahr

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej. 

Ja, du skriver fakturaer inklusive moms mellem selskaberne, så det stemmer. De har så hver deres momsregnskab og skatteregnskab. Jeg anbefaler, at du gør det beløb for beløb, hvorved du nemmere kan se sammenhængen og er sikker på at få mømset korrekt. 

Hvis dit I/S har lagt 150.000 ud og får 150.000 tilbage, så har det så at sige jo ikke overskud af dette, og vil så heller ikke skulle betale skat af det.

Prøv at holde tungen lige i munden mht. datoer. Det er nemmest for dig, hvis det hele ligger i samme momsperiode.

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen.

Ja det giver go mening at lave faktra til hver af bilagene Yes

Mange tak for dit svar!

Dbh
Michael Haahr

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke 100% sikker, men når du selv er eneejer af både I/S og ApS, er der jo reelt tale om et aktionærlån, og så vidt jeg ved, er der krav om at du beregner og opkræver rente, når dit ApS låner af dig selv (eller dit I/S). Tjek det lige med din revisor, så du ikke havner i en åndssvag situation for et meget lille beløb.

VH Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man kan ikke være eneejer af et i/s. Her er der jo ikke tale om aktionærlån, da det her er aps som har "lånt".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Man kan ikke være eneejer af et i/s. Her er der jo ikke tale om aktionærlån, da det her er aps som har "lånt".

det kan vi kun være enige om - men hvordan er det hvis I/S låner penge til den ene I/S deltagers anpartsselskab - er der så krav om renteberegning da det er mellem personlig virksomhed - del ejet af hovedaktionæren og det ApS?  Eller betyder det, at det kun er I/S som kun f-eks. halvt ejes samme person som ejer det ApS, at der nu er fuld armslængde og ikke noget krav om rente?

(her lyder det så ikke helt som lån men som udlæg der i alle fald ikke skal have rente, men til det andet "principielle" spørgsmål?)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Man kan ikke være eneejer af et i/s. Her er der jo ikke tale om aktionærlån, da det her er aps som har "lånt".

Wow - jeg må heller klappe kaje :-)
Jeg troede, at aktionærlån kunne gå begge veje, men var ulovligt fra selskab til aktionær
Når I/S kan komme til at lægge ud for ApS, antager jeg, at de to reelt har samme ejer - men der skal selvfølgelig være mindst én yderligere interessent i I/S.

Hans

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

men hvordan er det hvis I/S låner penge til den ene I/S deltagers anpartsselskab - er der så krav om renteberegning da det er mellem personlig virksomhed - del ejet af hovedaktionæren og det ApS?  Eller betyder det, at det kun er I/S som kun f-eks. halvt ejes samme person som ejer det ApS, at der nu er fuld armslængde og ikke noget krav om rente?

(her lyder det så ikke helt som lån men som udlæg der i alle fald ikke skal have rente, men til det andet "principielle" spørgsmål?)

vh John H

Et I/S er i skattemæssig henseende en transparent enhed og lidt firkantet sagt eksisterer den ikke (rent skattemæssigt)

 

Hvis der i et I/S er en personlig interessent, så er spørgsmålet rent teoretisk om det pågældende I/S overhovedet kan have et pengeudlån. En personlig virksomhed kan som udgangspunkt ikke låne penge ud med mindre det er en normal forretningsmæssig disposition eller virksomhed har pengeudlån som næringsvej.

Min umiddelbare tanke er at et I/S ikke kan låne penge ud, vælger man at gøre det alligevel må det betragtes som en hævning. Konsekvenserne for den personlige virksomhed er lidt forskellige alt afhængige af om der anvendes VSO eller alm. personbeskatning.

 

Så svaret på dit principielle spørgsmål er måske nærmere; hvem låner reelt penge til hvem (rent skattemæssigt)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Så svaret på dit principielle spørgsmål er måske nærmere; hvem låner reelt penge til hvem (rent skattemæssigt)?
og vel netop fordi I/S - som personlig virksomhed i princip ikke kan låne ud - så må der være tale om lån fra hovedaktionær og dermed tror jeg Hans har ret i, at der må være krav om beregning af markedsrente hvis der er tale om LÅN og ikke udlæg - fra et I/S / ejer af I/S til eget ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)