Er der nogle der kan svare mig på hvordan det fungerer hvis jeg har et e-handels site og sælger til en tysk kunde. Hvilken moms skal jeg lægge på, den tyske 16% eller den danske 25%? Hvis det er 25% så er vi danskere jo ikke særlig konkurrencedygtige i eu eller?
Hvis det er den tyske på 16% hvordan specificerer jeg det så i mit momsregnskab?
Jeg går ud fra at du mener salg til private kunder? Ellers er momsen jo irrelevant...
Du bliver nødt til at opkræve 25% moms - tidligere diskuteret her på Amino. Det giver jo os danskere et dårligt udgangspunkt i forhold til eks. tyske konkurrenter.
OK det er noget skidt - ja det er til private. Ved salg b2b fakturerer man ex moms?
Orv jeg glemte et andet relevant senarie. Hvad hvis min distributør leverer varen direkte fra England til min kunde (b2c) i tyskland - hvilken moms skal der så på? Følger momsen varens oprindssted eller følger momsen fakturaudstedelsesstedet ift. kunden?
Sælger du indenfor EU til kunder som er momsregistreret kan du fakturere uden moms. Du skal så indsende en liste til Skat efterfølgende i forbindelse med momsafregningen.
Det er underordnet hvordan og hvorfra varene kommer. Det er dig som sælger der skal fakturere og lægge moms på.
Du kunne lave et scenarie hvor du formidler kontakten mellem leverandør i UK og køber i DE. Du får så xx% af handlen fra UK og leverandøren i UK kan sælge med UK moms til kunden i DE.
hvad så hvis sælger i et andet eu land vil opkræve moms... ved godt det lyder mærkeligt men har en leverandør som holder fast i at opkræve moms i sit land i det her tilfælde italien
Det er faktisk ikke helt korrekt hvad du skriver mht. at danske firmaer skal opkræve dansk moms når de har fjernsalg til privatkunder i andre EU-lande.
Om man skal betale dansk eller tysk moms afhænger af hvor meget du omsætter for til privatkunder i det pågældende EU- land per år. Beløbsgrænsen for fjernsalg er enten 35. 000 eller 100.000 Euro (alt afhængigt af hvilket land der er tale om)
Hvis du overskrider det pågældendes land betalingsgrænse skal du betale moms i det pågældende land.
For tyskland er fjernsalgs grænsen 100.000 Euro Dvs. at hvis du pr. år sælger for over 100.000 Euro = ca. 748.000 kr til tyske privatkunder skal du opkræve tysk moms.
For Danmark er fjernsalgs grænsen 35.000 Euro Dvs. sælger et tysk firma til danske privat kunder skal de opkræve dansk moms når de sælger for mere end 35.000 Euro om året.
Og hvis du bare lige når 1 Euro over dette beløb er det det hele der skal faktureres med dansk moms, så pas på denne grænse og se hvad du kan gøre for at holde dig under den hvis du kan se du kommer til at ligge lige omkring den. Selv er jeg ved at starte firma i tyskland hvor vi sælger for en del millioner til Danmark, så her er der ikke nogen anden mulighed end at spytte de 25% moms ovenpå, og så håbe at flere vil køre over grænsen og hente varerne selv og derved købe til tysk moms.
Hvis du gerne vil ind på det tyske marked kan vi eventuelt hjælpe da vi vil lave et lagerhotel hvor vi kan stå for lager og udsendelse af varer både til DK og Tyskland. På den måde (og et tysk registreret firma - koster ikke det store) kan du sælge med tysk moms til tyskland, og få en del andre fordele.