Hejsa,
Jeg har et par spørgsmål angående oprettelse af virksomhed. Vi er to personer der ønsker at stifte selskab. Vi tænker at oprette ét holdingselskab hver der sammen stifter et driftsselskab. Jeg søger input til følgende fremgangsmåde: -Vi opretter hver et IVS på 1 kr. -Herefter skyder vi 25.000,- kr. ind i hvert IVS som et personligt lån. Naturligvis med gyldigt lånedokument (diskontorente + markedsrente på ca. 4%). -De to IVS’er stifter tilsammen drift ApS med en samlet kapital på 50.000,- kr.
Herved ejer vi hver 50% af driftsselskabet gennem vores eget IVS. På sigt udbetaler ApS udbytte til begge IVS’er, som tilbagebetaler lånet. Herved undgår vi at have beskattede midler i virksomhedskonstruktionen. Ulempen er dog, at vi ikke har fradrag for det samlede indskud på 50.000,- kr., hvis virksomheden går konkurs, men det kan vi leve med da vi har en stærk formodning om going concern.
-Er dette den rette metode/fremgangsmåde? -Kan oprettelsen foretages i samme omgang/samme dag? (skal man eksempelvis vente på cvr fra IVS før ApS kan stiftes?). Der er styr på erhvervskonti. -Det er første gang vi opretter selskaber. Vi er klar over omkostninger ved at have flere selskaber ift. årsrapporter, forsikring mv.
Jeg tænker følgende (ret mig endelig hvis jeg overser noget eftersom det er første gang vi opretter selskaber: Opret IVS og i den forbindelse overfør 1 kr. til begge IVS erhvervskonti fra privat konto. Opret lånedokument og overfør 25.000,- kr. til hver IVS erhvervskonti fra privat konto. Opret ApS og i den forbindelse overfør 25.000,- kr. fra hvert IVS erhvervskonto til ApS erhvervskonto.
På forhånd tak :)
|
Jeg mener at der er skrevet noget om det herinde;
https://www.ditselskab.dk/mere-info/holdingselskab