Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af selskaber - Spørgsmål fra nybegynder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har et par spørgsmål angående oprettelse af virksomhed. Vi er to personer der ønsker at stifte selskab. Vi tænker at oprette ét holdingselskab hver der sammen stifter et driftsselskab. Jeg søger input til følgende fremgangsmåde:

-Vi opretter hver et IVS på 1 kr.

-Herefter skyder vi 25.000,- kr. ind i hvert IVS som et personligt lån. Naturligvis med gyldigt lånedokument (diskontorente + markedsrente på ca. 4%).

-De to IVS’er stifter tilsammen drift ApS med en samlet kapital på 50.000,- kr.

Herved ejer vi hver 50% af driftsselskabet gennem vores eget IVS. På sigt udbetaler ApS udbytte til begge IVS’er, som tilbagebetaler lånet. Herved undgår vi at have beskattede midler i virksomhedskonstruktionen. Ulempen er dog, at vi ikke har fradrag for det samlede indskud på 50.000,- kr., hvis virksomheden går konkurs, men det kan vi leve med da vi har en stærk formodning om going concern.

-Er dette den rette metode/fremgangsmåde?

-Kan oprettelsen foretages i samme omgang/samme dag? (skal man eksempelvis vente på cvr fra IVS før ApS kan stiftes?). Der er styr på erhvervskonti.

-Det er første gang vi opretter selskaber. Vi er klar over omkostninger ved at have flere selskaber ift. årsrapporter, forsikring mv.

Jeg tænker følgende (ret mig endelig hvis jeg overser noget eftersom det er første gang vi opretter selskaber:

Opret IVS og i den forbindelse overfør 1 kr. til begge IVS erhvervskonti fra privat konto. Opret lånedokument og overfør 25.000,- kr. til hver IVS erhvervskonti fra privat konto. Opret ApS og i den forbindelse overfør 25.000,- kr. fra hvert IVS erhvervskonto til ApS erhvervskonto.

På forhånd tak :)

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:02
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07

Ja det er en mulig konstruktion - Ditselskab.dk har beskrevet det også. Jeg mener at Whiskey og andre så har betvivlet den del, hvor lånet tilbagebetales inden IVS har opsparet kapital på 50.000 kr - men det er jeg usikker på, så check om den del er OK

Ja der er så ikke fradrag for 50 t men for 1 kr - og det er jo så ikke kun ved konkurs eller lukning - det er jo også ved salg. Det som sker er, at du opsparer overskud til IVS med 22% selskabsskat betalt - frem for personlig skat. Til gengæld betaler du så personlig skat med 27/42% oveni - ved salg af firmaet - eller lukning - ved succes, da der jo så ikke er fradrag for stigningen fra 1 kr og op og det udløser jo så skat 27/42% - Lånet kan dog gøres konvertibelt fra start - det løser ikke skat ved salg men kan gøre det ved tab/konkurs - igen mod en pris til omk. /rådgivning ofte

Det er derfor en udskydelse (med mindre du har lommer i ligklæderne) og den kan godt samlet ende over de 42% skatten måske var ved stiftelse med frie midler

Ditselskab.dk rådgiver i alle fald om det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:45

Tak for de hurtige svar - det er værdsat.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)