Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ÅB & Skattekonto

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal bogfør for et Aps selskab. Året der skal bogføres er 2016. Ved Åbningsbalance fra 2015, den tidligere revisor har ikke medtaget skattekonto med i regnskabet. Der er en stor beløb som virksomhed skylder SKAT

Hvordan kan jeg bedst muligt bogføre denne i regnskabs år 2016? 

Jeg håber nogen kan hjælpe mig. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:23

Alex Rossi:

Hej,

Jeg skal bogfør for et Aps selskab. Året der skal bogføres er 2016. Ved Åbningsbalance fra 2015, den tidligere revisor har ikke medtaget skattekonto med i regnskabet. Der er en stor beløb som virksomhed skylder SKAT. 

Hvordan kan jeg bedst muligt bogføre denne i regnskabs år 2016? 

Jeg håber nogen kan hjælpe mig. 

Spørgsmålet er om skattekontoen skal med overhovedet!

Skattekontoen består jo af mange ting, eks. skyldig A-skat og AM, skyldig moms/lønsumsafgift m.fl., hvis disse skyldige beløb allerede er med i regnskabet?

Så find ud af hvad gælden på skattekontoen er sammensat af? og dernæst find ud af om gælden allerede er med i regnskabet?

Tilmeldt 9. May 17
Skrevet kl. 10:30

Hej tak for svaret.

Du har ret skattekontoen er sammensat af flere ting. 

De er ikke med i regnskabet. Så skulle de skyldene beløb fra am.bidrag osv være meget stor, men den årsrapporten fra 2015 indholder kun dec 2015 skyldene til skat.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:58

Alex Rossi:

De er ikke med i regnskabet. Så skulle de skyldene beløb fra am.bidrag osv være meget stor, men den årsrapporten fra 2015 indholder kun dec 2015 skyldene til skat.

Uanset hvad, så skal du finde ud af hvad den samlede gæld på skattekontoen er sammensat af.

Det nytter ikke at kreditere en stor gældspost i regnskabet når du endnu ikke ved hvilke(n) konti du skal debitere på!

Tilmeldt 9. May 17
Skrevet kl. 11:13

Okay, hvis vi antager at det er A-skat + Am-bidrag og gebyr fra 2015.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 11:42

Alex Rossi:

Okay, hvis vi antager at det er A-skat + Am-bidrag og gebyr fra 2015.

Hvis dine antagelser har hold i virkeligheden, og det i regnskabet afsatte A-skat og AM-bidrag ikke stemmer med skyldig A-skat og AM-bidrag på skattekontoen, så er lønnen i resultatopgørelsen højst sandsynligt bogført forkert i tidligere perioder.

En klassisk bogføringsfejl, som jeg tror alle revisorer og bogholdere har set, er at der i resultatopgørelsen udgiftsføres den udbetalte løn også glemmer man bogføring af A-skat og AM-bidrag (særligt i de tilfælde hvor den ikke betales)

Jeg ville starte med at afstemme lønnen i tidligere regnskaber, ellers har jeg svært ved at se hvordan du får skyldig A-skat og AM-bidrag til at stemme med det skyldige beløb på skattekontoen.

Nu har jeg ikke nævnt gebyrer og renter på skattekontoen, men de skal bogføres for sig selv på relevante konti.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 13:36

Nu skal du jo som åbningsbalance for 2016 bruge slutbalancen for 2015 mere skal du ikke bruge.

Det er rigtig skattekontoen skal med i regnskabet, vigtig for banken mm, skylder de ikke penge til skat skriver man 0.

Vis alle kontoerne stemmer, kunne det stå som om ejerne har lånt penge til selskabet.

Vis ikke, de har faktisk lån penge af skat debiter kasse krediter nye konto skattkonto

Du skal ikke begynde og grave i det, det er håbløst.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 13:51

kah:

Det er rigtig skattekontoen skal med i regnskabet, vigtig for banken mm, skylder de ikke penge til skat skriver man 0.

Nej den skal da ej! I et regnskab skal fremgå de relevante konti som gælden til Skat vedrører; eksempelvis skyldig A-skat, skyldig AM-bidrag, momskonti, selskabsskat m.fl.

En skattekonto er blot et udtryk for en juridisk persons mellemværende med skat, ikke en hverken bogførings- eller regnskabsmæssig konto.

kah:

Vis alle kontoerne stemmer, kunne det stå som om ejerne har lånt penge til selskabet

Hvis alle konti stemmer! Så kan man jo netop tage summen af skyldig A-skat, skyldig AM-bidrag, momskonti, selskabsskat m.fl. og matche direkte til skattekontoen.

kah:

Nu skal du jo som åbningsbalance for 2016 bruge slutbalancen for 2015 mere skal du ikke bruge.....

....Du skal ikke begynde og grave i det, det er håbløst.

Du kan jo ikke bare undlade at "grave" i problemstillingen, fordi det synes håbløst eller ikke har kompetencerne til det.

Prøv lige at tænke over hvad der sker når så man begynder at betale gælden til skat? Kredit på bank/likvider, Debet ?????

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 14:06

Kredit på bank/likvider, Debet ????? skattekonto

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 14:47

kah:

Kredit på bank/likvider, Debet ????? skattekonto

Ærgeligt du ikke forstod hvad jeg skrev mellem linjerne, så prøver lige at præcisere.

Debet på skattekonto vil medføre du på sigt ender med en skattekonto i regnskabet der fremgår som et tilgodehavende. Ergo skattekonto ved Skat stemmer stadig ikke til dit regnskab.

Hvis ikke du får posteret den oprindelige gæld ud på de relevante poster fra starten vil der i takt med du betaler gælden til skat opstå en debetpost. Det flytter jo bare problemet!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)