Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af alle udgifter forbundet med projekt finansieret af legat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Pyh, forfærdelig overskrift.

Jeg er ikke selvstændig erhvervsdrivende, men jeg er sikker på at I kan hjælpe mig her.

Jeg har netop fået et legat på 5000 kr. til indspilning af noget musik i en del af Danmark der er langt fra hvor jeg bor.

Jeg er med på at jeg skalbetale skat af legatet, og så står jeg jo med under 3000 kr. lige pludselig.

Er der en måde, hvorpå jeg kan trække udgifter fra? Det er jo ikke et honorar/eller et job, men jeg tænker flg.

Hvis jeg rejser til den by hvor jeg skal indspille, kan fondsmidlerne selvfølgelig betale for logi osv osv.
Der er ingen måde, hvorpå mine udgifter på denne tur kan trækkes fra i skat, således at jeg slipper for alt i alt at beskattes for de 5000 kr. ?

Help me.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

Som du skriver - I det omfang du har helt konkrete udgifter - f.eks. rejsen o.l. så trækker du dem fra indtægten på de 5000 - Fører regnskab, indtægten minus udgifter og det så kun det du beskattes af. Det skal bare være helt konkrete nødvendige omkostninger i forhold til det formål du har fået de 5000 kr til (du kan ikke trække Tivolitur med familien fra Smile  men konkrete forbundne omkostninger trækkes fra.

Jeg ved ikke hvordan du får legatet. Hvis legat-yder som jeg formoder, indberetter det på dit CPR så vil der stå 5000 kr i rubrik 12 på selvangivelsen, og du skriver så dine udgifter i rubrik 29 (og i forskud mener jeg det samlede af 12 og 29 hedder 21?)

Hvis det ikke indberettes af legat-yder - så skriver du det samlede resultat i rubrik 15, men jeg ville tro det skal indberettes af legat yder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:21

Fedest. Tak for svar. Du er sikker på, at jeg kan trække det fra? Jeg troede kun jeg kunne trække det fra i forb. med et "rigtigt job", dvs. noget jeg fik et honorar eller en løn for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:21

Ja så længe udgiften hænger sammen med erhvervelsen af legatet - Ikke hvis du bruger pengene på fornøjelse men udgifter som kommer at du bruger legatet til dets formål og som ikke er af personlig karakter kan trækkes fra

Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:55

Hej jeg har et lignende spørgsmål.

Jeg har et relativt stort forskningsprojekt, vi snakker udgifter i omegnen af 100.000kr måske mere. Der kommer ikke til at være en indtægt. Udgifterne vil blive dækket af fondspenge, men for at nå helt derop er de frivillige aktører blevet bedt om at betale et deltagergebyr. Det svarer til omkring 50.000kr. Så mit spørgsmål er om de stadig er skattefri så længe de kun går til udgifter ved projektet. Jeg tænker at det måske er problematisk at så mange penge tikker ind på min konto? Selvom de selvfølgelig tikker ud igen senere.

Jeg har to kommentarer mereomkring personlige forhold som måske har relevans. 1) jeg får pt SU
2) jeg har eget firma som dog intet har med dette projekt at gøre

Håber du kan hjælpe

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58

Jeg synes der er ting som gør du bør tale med en revisor.

Dine indtægter er her alle skattepligtige, uanset de kommer fra den ene eller anden fond, frivillige eller andet. I det omfang de gør til udgifter så trækker du alle udgifter som tages i forbindelse med indtægterne fra, inden du angiver til skat.

Det som er mindre klart er dine 

1 SU - jeg tør ikke sige i hvilket omfang det kan have betydning hvis indtægter og udgifter ikke ligger i samme år

2 Du har eget firma som dog intet har med dette at gøre. Det behøver ikke betyde noget, men bare som udgangspunkt, hvis man har enkeltmands med momsregistrering, så vil alle aktiviteter man laver som er momspligtige, skulle behandles momsmæssigt sammen med det CVR-  det er ikke sådan at man har ret til en masse forskellige aktiviteter hvis de er momspligtige, det er det samlede tal, men om dit overhovedet her er momspligtig kan jeg ikke tage stilling til her

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)