Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrenceklausul

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har for noget tid siden solgt en virksomhed og i den forbindelse blev der lavet en købekontrakt. Denne indeholdt en konkurrenceklausul som betyder at jeg ikke må beskæftige mig med min tidligere virksomheds virke i de næste 3 år. Den nuværende ejer af virksomheden er nu blevet træt af det og har sat virksomheden til salg igen.

Nu er mit spørgsmål så: gælder konkurrenceklausulen fortsat? Den fremgår jo kun på den købskontrakt som jeg og den nuværende ejer har indgået. Og den vil han jo nok ikke vise til en fremtidig køber, da købsprisen jo står her. Men gælder denne klausul overfor andre end den som jeg i sin tid solgte til?

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:20

Hej Peter X

det kommer helt an på hvordan købekontrakten er formuleret og om det er aktier eller aktiver, der overdrages. Udgangspunktet i en aktie/anpartshandel, hvis det er sådan en du lavede er at forpligtelsen gælder i f ht det selskab, der købte og at det er en "rettighed", som din køber kan videreoverdrage til sin køber. Men som nævnt, det er formuleringen af kontrakten, der er afgørende.

ring eller mail evt for en snak.

mvh Jon

82282032, jst@lett.dk

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:00

Virksomheden var personligt ejet af mig, mens den nye ejer har lavet et aps. Virksomheden var internetbaseret og handlen omfattede domænenavn, hjemmeside og kundemasse. Der medfulgte ingen fysiske ting og varelager blev solgt til køber efterfølgende.

Ordlyden i konkurrenceklausulen er som følger. 

Sælger forpligter sig til i 3 år fra underskrivelsen af nærværende købekontrakt, at regne ikke hverken direkte eller indirekte, herunder gennem kontrollerede selskaber, alene eller i fælleskab med andre at deltage (herunder i form af ejerandel, finansiering, som ansat, konsulent, rådgiver eller andet) i nogen internetbaseret virksomhed, der driver konkurrende forretning med salg af XXXXXXX til privatpersoner/brugere, hverken indenfor virksomhedens hidtidige virkeområde eller via webbaserede løsninger. Købesummen indeholder kompensation for sælgers påtagelse af nærværende konkurrenceklausul. For hver overtrædelse ifaldes en bod på xxxxxx kr. ligesom der ifaldes erstatningsansvar efter dansk rets almindelige regler. Betaling heraf fritager dog ikke sælger fra pligten til fortsat at overholde konkurrenceklausulen. Køber er desuden berettiget til at søge det pågældende forhold standset ved fogedforbud uden sikkerhedsstillelse.

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 16:15
Du skriver, at køberen af din virksomhed var et ApS, hvis du har indgået konkurrenceklausulen med selskabet (ApS’et) som køber og anparterne i ApS’et er videresolgt til en ny anpartshaver, da er du stadig bundet af konkurrenceklausulen overfor selskabet. Har din køber derimod kun solgt aktiverne i ApS’et og ikke anparterne, da vil du sandsynligvis ikke være bundet overfor den nye ejer af virksomheden. Det er du dog i så fald stadigt juridisk overfor din køber, selv om han ikke er i branchen mere. Er han ikke det kan du jo spørge ham om han vil frafalde klausulen. Når jeg skriver "sandsynligvis" er det fordi at din køber, anpartsselskabet, ville kunne "medsælge" konkurrenceklausulen til en køber af aktiverne. Det må de godt og den kontrakt kender du formentligt ikke.Et godt råd for ikke at brænde nallerne : Gør ikke noget førend du har afklaret med din køber og dennes køber om klausulen er i spil/gældende endnu. mvh Jon, 82282032, jst@lett.dk
Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)