Jeg må nok omformulere mit indspark. Reglerne for erhvervsudlejning og privatudlejning er forskellige. Nu er jeg ikke expert men, hvis der er tale om tidsbegrænset lejemål under 2år er det nok rigtigt at køre det som privat. Men hvis det er langsigtet udlejning bør Eva så vidt jeg kan se, gøre det via firma, dvs. sælge huset til sit firma, og drive det derefter.
Den store forskel er at firmaer ikke betaler ejendomsskat af udlejningsbygninger, fordi lejeindtægten beskattes.
Men det ville betyde at Eva ville have udgifter for ca. 2000 plus renter på 3700 og et resultat før skat omkring 10000 efterrente fradrag, Med 22% virksomhedskat har Eva så 7800kr. som opsparing i firmaet som Eva kan få udbetalt med 28% skat.
Altså vil Eva kunne få udbetalt i nærheden af 5600kr. efter skat hvis det er virksomhed, og 1500kr. efter skat hvis det er privat.
PS. Jeg tror Eva lige lavede en detalje ved sin opstilling af tal - jeg tror ikke hun har indregnet det afdrag på 3000 hun har sat ind i regnestykket, til gengæld er fradraget for renterne kun sat til 700 (hvilket passer rimeligt).
Husk nu at kontrollere om jeg har ret før du handler på det! Lige nu er det kun mine antagelser.