Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af hus.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg kunne godt bruge lidt hjælp med indberetning  af SKAT. Sagen er at jeg har et hus, som jeg lejer ud. 

Her er for nemhedens skyld lidt fiktive tal.

Indtægter: 
I alt, indtægter  15.000,00 kr.
Udgifter:
El:  300,00 kr.
Vand:  200,00 kr.
Varme:  500,00 kr.
TV /Internet:  590,00 kr.
Husforsikring:  590,00 kr.
Renovation:  150,00 kr.
Ejendomsskat:  6.600,00 kr.
Samlede udgifter før renter og afdrag   8.930,00 kr.
Resultat før renter   6.070,00 kr.
Renter, Bank  1.700,00 kr.
Renter, Totalkredit  2.000,00 kr.
Årlig afdrag, lån:  3.000,00 kr.
Årets resultat f. SKAT  3.070,00 kr.

Ad 1: Hvad er her årets overskud: Er det 3.070? Eller er det 6.070 - fordi jeg ikke skal medregne afdraget på huset? 

Ad. 2: Antager det er rubrik 221.

NB. jeg har ikke oprettet en virksomhed med CVR til formålet.

På forhånd tak - og god påske. 

/Eva 

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 22:25

Det korte svar, afdrag på lån er ikke fradragsberettet, men en del af dit overskud (der så anvendes på at nedbringe lån)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33

EvaR:
Ad 1: Hvad er her årets overskud: Er det 3.070? Eller er det 6.070 - fordi jeg ikke skal medregne afdraget på huset? 
afdrag giver aldrig fradrag - det er jo bare status - gæld der erstattes af betaling af gæld - så 6070  Resten kan, afhængigt af firma form også skulle deles  som personlig virksomhed vil man overveje Kapitalordning - men som privat er det nok som du beskriver - altså 6070 erhvervsmæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Aug 12
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 09:38

Hej Eva

Du skal ikke medregne afdrag på lån. Afdrag er ikke en omkostning, hverken i regnskabsmæssig eller skattemæssigforstand.

Det er ikke nødvendig med cvr nummer.

Og så skal du overveje om du vil anvende virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen.

Vh. D.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:40

John der er da ikke ejendomsskatter på erhvervsmæssig udlejning, er der? Mente at man blev beskattet af lejeindtægten og det træder istedet for ejendomsskat?

Er det fordi du betragter det som privat udlejning?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41

Ejendomsskatten er jo på huset en udgift - det er udgifterne der spørges til - hvad giver fradrag i lejeindtægten - og derfor svar at afdrag ikke er udgift og ja til overveje VSO/Kapitalafkastordning for rentens skyld

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jan 08
Skrevet kl. 15:20

Jeg må nok omformulere mit indspark. Reglerne for erhvervsudlejning og privatudlejning er forskellige. Nu er jeg ikke expert men, hvis der er tale om tidsbegrænset lejemål under 2år er det nok rigtigt at køre det som privat. Men hvis det er langsigtet udlejning bør Eva så vidt jeg kan se, gøre det via firma, dvs. sælge huset til sit firma, og drive det derefter.

Den store forskel er at firmaer ikke betaler ejendomsskat af udlejningsbygninger, fordi lejeindtægten beskattes.

Men det ville betyde at Eva ville have udgifter for ca. 2000 plus renter på 3700 og et resultat før skat omkring 10000 efterrente fradrag, Med 22% virksomhedskat har Eva så 7800kr. som opsparing i firmaet som Eva kan få udbetalt med 28% skat.

Altså vil Eva kunne få udbetalt i nærheden af 5600kr. efter skat hvis det er virksomhed, og 1500kr. efter skat hvis det er privat.

PS. Jeg tror Eva lige lavede en detalje ved sin opstilling af tal - jeg tror ikke hun har indregnet det afdrag på 3000 hun har sat ind i regnestykket, til gengæld er fradraget for renterne kun sat til 700 (hvilket passer rimeligt).

Husk nu at kontrollere om jeg har ret før du handler på det! Lige nu er det kun mine antagelser.

Tilmeldt 26. Jan 08
Skrevet kl. 15:40

Jeg glemte selvfølgelig lige den detalje i privat regi regnestykket, at EVa får 1500 plus 8930 minus de 6600 som hun jo betaler i ejendomsskat, dvs. 3830kr. mod 5600kr. hvis det drives som firma.

Passer det ikke nu?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Mr. A:
Nu er jeg ikke expert men, hvis der er tale om tidsbegrænset lejemål under 2år er det nok rigtigt at køre det som privat.

Så snart udlejning sker for en periode af mindst 12 måneder så betragtes det som erhverv. Det betyder udvidet selvangivelse og almindeligt regnskab.

Mr. A:
Den store forskel er at firmaer ikke betaler ejendomsskat af udlejningsbygninger, fordi lejeindtægten beskattes.

Der er ikke nødvendigvis nogen forskel mellem privat og erhvervsmæssig udlejning. Den private kan også fradrage ejendomsskatter hvis den regnskabsmæssige metode vælges. Det er kun hvis den mere enkle bundfradragsmetode vælges, at disse ikke kommer i spil.

Tilmeldt 26. Jan 08
Skrevet kl. 17:24

Hej Whiskey, sorry jeg troede det var valgfrit mellem privat/firma.

Men jeg har nu behandlet Evas ejendomsskat efter det du kalder den regnskabsmæssige metode...jeg giver hende et fradrag på 6600 i skatteopgørelsen, fordi hun samtidig betaler 6600 i ejendomsskat. Men det er jo ikke sådan at man opgør hvormeget hun skal betale i skat og så siger de 6600 skal du ikke betale - man siger ud af din samlede indkomst er der 6600 du ikke skal betale skat af. Forskellen er de ca. 2000 jeg gjorde rede for.

Er det ikke korrekt?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)