Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny firmabil, når jeg i dette erhverv IKKe betaler moms.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 16
Indlæg ialt: 7
Fra  Klinik for fodterapi v/Anita Vive Hillmann Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal købe ny, stor bil, og har godt nok svært ved at gennemskue om det kan betale sig at kæbe igennem firmaet/ klinikken?

Og om der er regler for om man må uagtet virksomheds type!

Er der nogen her der ligger inde med et par godt tommelfinger regler?

Bilen koster 320.000 og er en citroen grand picasso hvis det er relevant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15

I alm personlig virksomhed kan en hvidpladebil ikke indgå. Gul og papegøjeplade kan som udgangspunkt indgå. Hvidplade bil giver ikke momsfradrag som udgangspunkt og øvrige kun i det omfang den bruges i en momspligtig aktivitet, så hvis du ikke er momsregistreret, så er den del ikke aktuel

Hvidpladebil der holder ved hjemmet anses for at være privat til rådighed og udløser høj skat af fri bil. https://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html  Det er jo så samtidigt med, at du selv betaler for bilen i din virksomhed, og så bliver det for alvor dyrt. Ofte vil det være langt bedst bare at købe en sådan privat og tage fradrag for kørsel efter kørebog og statens takst (eller i selskab udbetale skattefri kørselsgodtgørelse sammen med en reel løn som et krav) https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Papgøje kan overvejes https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Dec 16
Fra  Klinik for fodterapi v/Anita Vive Hillmann Skrevet kl. 20:22
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

det skal være en bil jeg både bruger privat og i erhverv.

kørsel privat er ca 30000 og 5000 km erhverv.

jeg bor ca 40 km fra mit job.

det er en klinik for Fodterapi og jeg betaler ikke moms.

Jeg har svært ved at tolke de resultater der kommer frem forskellige steder på nettet. Umiddelbart står der at når privat kørsel overstiger erhvervs kørsel i stor stil så kan det godt betale sig at købe i virksomhen.

Men kan det nu også det?

Gud hvor jeg dog mangler en revisor

Tilmeldt 12. Dec 16
Fra  Klinik for fodterapi v/Anita Vive Hillmann Skrevet kl. 09:06

Jeg kan stadig ikke se om det kan betale sig... har fundet nedenstående besked?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35

Det må du jo regne på. Formentlig kan det ikke betale sig - 25% af  300.000 og 20% derover lægges sammen med noget grøn afgift på din skat og samtidigt køber du jo bilen i selskabet og har en udgift på de 320.000 minus skattebesparelsen.

Det er let at finde beregnere hvis man er ansat og ikke går ned i løn, for der er det jo "kun" skat af fri bil man skal regne på og holde op mod statens takst for firmakørslen - men når man selv er ejer, så har man jo også selv omkostning til køb af bilen + rep osv i firmaet, og så bliver det sjældent lønsomt at købe i virksomheden, med mindre man kan klare sig med en papegøjepladebil.

Der er nok ikke andet for end du må regne på det - Der er link til beregner her - men HUSK at du skal tillægge omkostningen du har i firmaet - minus skat i firmaet - da du jo ellers kunne tage det samme ud i overskud https://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)