Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Maskiner som kapital i nyt firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 17
Indlæg ialt: 7
Fra  BÆK’S GRÆS Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg har over en længere tid gået og lejet med tanken om at starte et lille 1 mand firma men har et par ting jeg er væsentligt i tvivl om

Der er tale om en mindre maskinstation og primært inden for græs (hø og andet til bla. Hestefolk)

Har de fleste maskiner selv privat kan jeg bruge dem som kapital i nyt firma og i så fald hvordan, ?
Nogle af maskiner har jeg købt sammen med min far så jeg ejer kun 50% kan firmaet, købe de sidste 50% af min far?

Og vis jeg på et tidspunkt har travlt, kan jeg så lovligt ansætte min kammerat for måske en uge til en fast pris uden at han er en del af firmaet?

Vh
jannich borring

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi taler enkeltmandsvirksomhed så er der jo ikke tale om at bruge dem som kapital. I så fald køber du dem bare i virksomheden af dig selv og din far, til en pris du sandsynliggør ved at finde tilsvarende maskiner på markedet - da du absolut ikke må tage overpris. Din virksomhed betaler så får dem - ellr du får et tilgodehavende som står som gæld til dig i mellemregning indtil der er penge i firmaet

Hvis de skal bruges som startkapital i et selskab, så skal der en revisorvurdering til og en revisor erklæring til http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/apportindskud.html og den koster jo lidt. 

Også i selskab kan du kontant-stifte (som også er med i mit link) og derefter lade selskabet købe maskinerne af dig og din far.

Ja du må gerne ansætte en kammerat for evigt eller for få dage - en uge eller hvad du vil. Du skal indberette løn til ham til skat + feriepenge. Du skal lige være arbejdsgiverregistreret men det er bare del af din registrering og gratis som sådan. Du skal dog 0 indberette løn hvis du i perioder ikke har løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 17
Indlæg ialt: 7
Fra  BÆK’S GRÆS Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret, godt nok et stykke tid siden ved ikke hvorfor jeg ikke har fået svaret dig Hm
Nu har jeg i værtfald registreret firmaet, og har ikke på nuværende tidspunkt “købt” nogle af mine egne maskiner men vil have købt min far fri, det kræver vel kun han laver en regning ?

Og en helt anden ting er ved at købe en nyere traktor på afbetaling med udbetaling på 20%
Skal jeg kun bogføre det som almindelige køb Måndes vis? Kan vel ikke afskrive den når jeg ikke ejer den?

Vh
Jannich borring
Bæk’s græs

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja din far laver regning på sine maskiner - til absolut markedspris - vis det gerne via andre handler - DBA eller hvad ved jeg - da I er nært forbundne

Du kan afskrive maskinen når den er din og det er den jo ved købet - At du afbetaler er jo bare som et lån og påvirker ikke afskrivningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 17
Indlæg ialt: 7
Fra  BÆK’S GRÆS Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)