Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af webshop - aktiv?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

jeg prøver her igen.

hvis jeg køber en eksisterende webshop/website, eksempeltvis her på saxis, Skal/kan denne bogføres på balancen som et aktiv ?

alt det bedste herfra.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal få en konkret vurdering fra en økonomikyndig (kunne være en revisor) ud fra hvad det er du har købt - Er det et selskab (et IVS) så er det let, så bogføres anparterne i balance - eller er det fra en personlig virksomhed - Hvad er i så fald software og hvad er goodwill og faktiske aktiver osv. Et rigtigt svar forudsætter man ser præcis hvad købet går ud på i så fald. Du kan samtidigt få en god vurdering - gerne inden køb, af om der er nogle kontrakter der skal fornys (hvis enkeltmands er der sandsynligvis osv) med mindre Saxis står for at checke alt det

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

det omfatter netop hvad jeg skriver. Køb af en webshop på amino virksomhedsbørs, hvordan bogføres den transaktion ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

bokx:

det omfatter netop hvad jeg skriver. Køb af en webshop på amino virksomhedsbørs, hvordan bogføres den transaktion ?

du skriver jo intet? Køb af en webshop HVORDAN.

Du virker til at tro, at det at købe en webshop af Amino virksomhedsbørs er lidt som at købe et klaver hos Dansk Klaverhandel. Det er det ikke. Det kan være langt mere komplekst. Du kan sikkert vælge i første omgang bare at aktivere værdien, men det er da langt fra sikkert det er skatteoptimalt.

Læs mine spørgsmål.

  • Er det software du har købt i form af en IT løsning som webshop -
  • Er det aktiver og goodwill købt fra en personlig virksomhed og købt af dig personligt som enkeltmandsvirksomhed eller som selskab? 
  • Er det et selskab du har købt ved at overtage anparterne?

Bogføring afhænger helt af de spørgsmål og givet flere - Det kan ikke bare besvares med om det skal ind i aktiver eller ikke. Formentlig skal det i aktiver til størstedel, men kan være under varelager en del - og kan være under egenkapital anparter - og kan også være noget straksafskrivning af software.

Saxis har vel bare formidlet handlen - du har vel ikke bare fået en regning fra Aminos virksomhedsbørs på 1 stk firma købt kr xxxx

Handlen er vel sket mellem en sælger som ejer af virksomheden eller som del handel (webshop købt ud af et firma som kører videre med andet) og dig som køber, og må så bestå af en række komponenter der ikke nødvendigvis behandles ens.

Er det anparter du har købt og hverken mere eller mindr  - og dermed et helt selskab  - så er det let - anparternes værdi ind i aktiver ja. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 66
Fra  Moneter ApS - regnskab og bogholderi Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er et aktiv, men om det skal opføres i balancen som et aktiv eller kan fradrages i driftsregnskabet, afhænger af forskellige forhold.

Hvad består webshoppen af, hovedbestanddele.

Prisen bør opdeles så det tydeligt fremgår hvad der gives for de forskellige dele.

F.eks:
Varelager
Driftsmidler
Selve shoppen (softwaredelen)
Goodwill
Og evt. andre hoveddele

Skattemæssigt behandles de enkelte hoveddele forskelligt, nogle skal aktiveres og andre driftsføres med det samme, det afhænger af art og beløbsstærrelser.

Du er velkommen til at sende en PB hvis der er noget der skal uddybes.

/Karsten

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)