Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

overskud i IVS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

HVis jeg har et overskud på 200.000 i mit IVS, hvordan bogføre jeg de 25% der skal henlægges og trækkes det fra i overskuddet og hvad med skatten??.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22

i din årsafsluting betaler du skat af de 200.000 med 22% og overflytter så de 25% af overskud efter skat til en bunden reserve indtil du har mindst 50.000 kr

Opsparing med 25% omtales som en såkaldt "opsparingsreserve" og er en bunden reserve. Det skal fremgå af både bogføring og årsregnskab m.v. enten under egenkapitalen eller som en note til årsregnskabet af hensyn til opfyldelse af årsregnskabslovens § 56, som kræver en oversigt over bevægelserner på egenkapitalen

Lan en egen konto lige under selskabskapitalen som viser den bundne reserve i IVS. Så er det klart, at denne f.eks kan overføres til selskabskapitalen - f.eks ved omdannelse til ApS.

Ja du betaler selskabsskat inden du kan flytte noget uanset det sker til den frie egenkapital eller bunden egenkapital

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:40

Man kunne overveje at lægge et tilstrækkeligt beløb af til de bundne reserver således at kapitalen på de 50.000 var intakt!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:50

ja man er jo ikke forpligtet til kun at lægge 25% (som så jo her er noget med 200.000 - skat =156.000 x de 25% = 39.000 og så er vi jo tæt på de 50.000 (afhængig af oprindelig) Så ja - det kan sagtens være man vælger at gå direkte på 50 t bunden - stadigt med samme skatteresultat og bogføring og stadigt - hvis man stiftede med 1 kr - med personlig udbytteskat af de 49.000 kr hvis man lukker eller sælger for de 50 t man har sparet op

Hvis jeg ser ret - og trådstarter selv har enkeltmandsvirksomhed og driver bogføring for andre - så vil jeg råde til at tage en selskabskyndig ind over i forhold til kundens årsrapport sådan lidt til en venstre hånd. Det er surt at misse et eller andet hvis ikke man er vant til årsrapport i selskaber - Er det for en selv, er det lettere at bære en risiko måske (og så kan jeg tænke på forkert person også :) )

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 16:54

Der skal også udarbejdes en overskudsdisponering i tilknytning til resultatopgørelsen, jfr. ÅRL § 31. 
Her skal det fremgå hvor stort et beløb der bliver henlagt til den bundne 'Reserve for iværksætterselskaber' 

Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:54

Tusind tak for hjælpen :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)