Som overskriften siger; Skal jeg betale kørsel til min medarbejder, når min medarbejder kører i egen private bil?
Jeg har en rengøringsvirksomhed og skal udvide i ny by. Det betyder at jeg skal ansætte.
Men hvordan foregår kørsel?
Personen vil skulle køre dagligt i egen bil fra ejendom til ejendom.
Skal medarbejderen registrere kørsel og jeg så udbetaler pr kørt kilometer eller skal dette tal oplyses SKAT og bruges som kørselsfradrag, så jeg ikke skal betale for medarbejderens kørsel?
Hjælp - Hvordan gør jeg?
God dag,
Venligst,
Regitze Larsen
Indehaver - Rene omgivelser
Www.reneomgivelser.dk
Du skal ikke betale for medarbejderens kørsel i egen bil, men omvendt er medarbejderen heller ikke pligtig til at benytte egen bil.
Det er derfor et aftalepunkt, som er vigtigt at få på plads for begge parter.
Hvis du benytter statens takster kan du, skattefrit for medarbejderen, udbetale maks 3,56 pr. km for de første 20.000 km pr. kalenderår. Herefter falder taksten til maks. 1,93 pr. km.
Du behøver ikke følge statens takster. Betaler du mere, vil hele betalingen blive skattepligtig for medarbejderen. Det er derfor ikke særlig sædvanligt at betale højere satser end statens takster.
I din branche er det imidlertid ikke usædvanligt at aftale en lavere sats. Det er en forhandling mellem dig og medarbejderen.
Det bør aftales præcis hvordan det gøres. Det er normalt at man bliver godtgjort for den kørsel man har i egen bil, og selv om det er normen i de fleste danske virksomheder at man udbetaler maks. satsen, så er det ikke et krav. Specielt i det offentlige er det normalt at bruge den lave sats på 1,95 kr/km fra starten af. Bemærk at hvis det er under halvdelen af maks beløbet, så kan det typisk bedre betale sig at få et skattefradrag til den høje sats istedet.
Husk at få dem til at føre kørebog i begge tilfælde, så der ikke kommer ballade med SKAT!