Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er skatte reglerne for en hobby virksomhed, bilag mm.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

En hobby virksomhed, skal den CVR registreres ? 

Jeg har en hobby virksomhed hvor jeg tjener omkring 40.000 kr om året. Jeg vil så høre hvordan det forgår med skat, hvordan indberetter jeg det korrekt, og hvordan sørger jeg for at papir arbejder er korrekt lavet, hvis skat skulle komme forbi en dag ? 

Skal jeg moms registreres ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03

Samme regler som for alt andet - lyder faktisk ikke som det der hedder hobbyvirksomhed - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html 

Momspligt opstår når det er åbenlyst for dig, at du ville OMSÆTTE - ikke tjene men omsætte 50.000 kr på enhver 12 mdr periode.

Du fører regnskab - bedst i et regnskabsprogram, gemmer alle bilag i 5 år - regnskabet bruger du til at udfylde udvidet selvangivelse med dit resultat og lidt flere oplysninger som du kan se her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html 

Overvej 55 kr brugt på en lille bog om personlig virksomhed som her 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 20:18

Jeg kan lide at fotografere og er begyndt at tage lidt penge for dette. Men om det er en hobby virksomhed eller ikke er jeg da i tvivl om, men vil prøve at læse din artikel og se om den gør mig klogere. :-) 

Omsætte og tjene 50.000 kr er vel som sådan næsten det samme i mit tilfælde, da det er minimalt hvad jeg har af udgifter, da jeg fotografere i naturen og til fester mm. Det er selvfølgelig lidt slitage på udstyr og transport. 

Hvordan indberetter jeg indkomsten til skat? Skal jeg gøre det for hver opgave jeg har, eller laver man et skøn først på året, også bliver ens fradrag sat efter det, eller hvordan fungere dette? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:44

du skal forskudsregistrere dit forventede resultat og så sættes netop dine fradrag og skat så du betaler den og så skal du selvangive det i udvidet selvangivelse

I begge fald trykker du at du har stiftet virksomhed. Alt der drives med indtægt for øje som sådan er virksomhed også dem der ikke omsætter så meget

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 16:26

Er det noget man kan gøre nu for det kommende skatte år ? 

Hvad vil det siger at selvangive det? Er det ikke nok at indberette til skat. 

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 17:07

Jeg tænker også. De regninger jeg kommer til at skrive er jo uden moms. De regninger jeg skriver, de skal gemmes i 5 år, korrekt ? 

Når jeg har været ude på en opgave og modtaget betaling skal jeg ikke gøre mere, da jeg allerede har angivet at jeg vil tjener måske 40.000 kr det kommende år ? eller hvordan skal det forståes  ? 

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 17:24

Lige et spørgsmål mere. :-) 

Sådan som jeg har forstået det, skal jeg IKKE registre en virksomhed blot fordi jeg tjener 40.000 kr om året på at fotografere. Er det korrekt ? 

Hvor kan jeg indtaste den forventede indkomst, er inde på skats hjemmeside, men kan ikke finde et felt hvor der står noget om dette ? 

Der er et felt der er for selvstændige, men det er vel kun hvis man ejer et firma, elle hvad ? :-)  

Skal man som privat person også udskrive fakturaer og gemme dem i 5 år? Også i stedet for CVR nummere, så skriver man blot sit CPR nummer på, kan folk ikke misbruge dette ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08

Kim Bødker:

1

Er det noget man kan gøre nu for det kommende skatte år ? 

2

Hvad vil det siger at selvangive det? Er det ikke nok at indberette til skat. 

1 ja det er nu du kan skrive dit forventede overskud i forskudangivelse for selvstændig (uanset CVR eller ikke)

2 at selvangive er måde man indberetter til skat, og som selvstændig, uanset CVR eller ikke, så indberetter man ved at bruge udvidet selvangivelse, og så gemmer man regnskab og alle bilag i mindst 5 år for evt kontrol

vh John HG

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11

Kim Bødker:
Der er et felt der er for selvstændige, men det er vel kun hvis man ejer et firma, elle hvad ? :-)  
du er selvstændig - det har ikke med CVR eller ikke at gøre så det er i forskud under selvstændig - tror rubrikken hedder 211

Hvis du fakturerer private som ikke er momsregistreret, så skal du blot give navn og adresse på din faktura. Er det til et momsregistreret firma, så SKAL de have dit CPR da de så skal indberette det til skat som honorar. Nej firmaer misbruger normalt aldrig CPR - de har det jo på alle deres ansatte og honorar tilknyttede, ligesom CPR jo findes hele vejen fra vuggestuen til folkeskolen og uddannelsen. Det er ikke farligt at give til firmaer

ja til gemme i 5 år

vh JohnH

Tilmeldt 1. Mar 13
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 18:21

Det er ofte private jer sælger til, så hvad angår CPR nummer lader det til jeg slipper. 

Hvor finde man den udviet selvangivelse ? 

Hvad er forskellen på den også at man blot indtaster beløbet i sin forskudsopgørelse

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)