Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spm om produktionspriser på tøj (asien vs EU), materialepris, salgspris, sælgelig mængde mm.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 12. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går lidt og overvejer at starte egen tøjdesign-forretning, evt i Sverige. Ideen ville være at sælge tøjet via Amazon og måske Ebay, cdon.com osv, hvor de om muligt står for shipping osv.

Jeg har dog endnu ikke den store erfaring på tekstil, da jeg er uddannet maskiningeniør, så jeg vil hør om i kan svare mig på nogle af følgende spørgsmål (beklager på forhånd at de er meget basale).

Og lad os eksempelvis sige, at jeg ville producere cowboybukser. 

1) Jeg er i tvivl om jeg ville skulle udlicitere produktionen til asien, sydeuropa, samme land som virksomheden (nok Sverige) eller selv ansætte syersker (asien er jo nok det klart billigste, men jeg har læst i en del andre indlæg, at det er ret bøvlet). Er der nogle der har et groft overslag over meget det f.eks. koster at få syet f.eks. et par cowboybukser i de fire scenarier, altså bare arbejdslønnen (og et hvor lang tid tager det et professionel syerske at klippe og sy et par bukser?)

2) Hvor meget koster materialer til et sæt cowboybukser, hvis det skal være en god kvalitet?

3) Hvis man skal have en af de ovenfornævnte eksterne producenter til at lave f.eks. bukser i een farve i 6 forskellige størrelser, hvor mange eksemplarer vil man så i alt skulle købe før de vil besvære sig med at sætte en produktion op? (eller er det nærmere et beløb de mindst skal omsætte for pr produktion f.eks. 300tkr)?

4) Hvordan angiver man designet til producenten. Sender man dem prototypen og/eller papirskabeloner, eller skal man de have det som fil i et tegneprogram eller hvorledes?

5) Når jeg går ind på Amazon og kigger, er der mange jeans til mellem 10 og 20 GBP. Hvordan kan det lade sig gøre? Er det fordi de er i uhørt lav kvalitet eller er det bare new-normal at tøj er nær gratis eller er det fordi det er ukendt mærker eller fordi det er på nettet? Jeg ved godt, at en tøjbutik skal tjene et par hundrede procent avance, men havde egentligt forestillet mig at det så blot var mere lukrativt at sælge på nettet, hvor Amazon kun tager små 20%. Men der er måske for meget konkurrence til at prisen kan holdes meget over det niveau, som butikkerne betaler (men hvorfor er alle butikker så ikke lukket allerede, hvem vil betale 3x overpris vs nettet hvis de er af samme kvalitet...?)

6) Lad os igen antage, at det er et sæt cowboybukser i god kvalitet jeg fremstiller (og at prisen derved også er noget højere end det juks man formentlig må kunne få for 100kr). Hvor mange vil det så være sandsynligt at kunne sælge på et år, hvis man sælger over det mest af Europa via f.eks. Amazon? Snakker vi 100 eller 500 eller 1000 eller 5000 stk pr år? (og ja, jeg ved godt, at det selvfølgelig handler meget om hvorvidt kunderne kan lide designet ;-)).

7) Er der nogle lande, der er særligt gunstige at lægge sådan en tøjdesignforretning i? Både mht skat og mht hvor meget det offentlige tilstræber at stikke kæppe i hjulet mht import/export/regnskabskrav/virksomhedsskat/personskat osv. Tænker mest på Sverige, Danmark og tysk-talende lande.

Mvh Casper

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Undskyld jeg siger det med det lyder lidt som en fiks ide du lige har fået uden at sætte dig ind i markedssituationen for branchen, du nævner jo selv at jeans bliver solgt til 10 - 20 GBP   (85 -170 DKK)   hvordan vil du konkurrere mod det?   -  start med at lave en markedsundersøgelse, for Danmark så vil du hurtigt finde ud af at tekstilbranchen har det rigtigt dårligt og mange firmaer har røde tal.

 

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn. Det er vel også netop det jeg prøver at gøre her :-) Nu er det i øvrigt ikke præcist cowboybukser jeg vil lave, men vil helst ikke sidde og flagre præcise detaljer i et iværksætterforum og tænkte at cowboybukse-eksemplet var en ok proxy ;-).

Anyway, jeg har allerede selv prøvet at sidde og gætte mig frem til hvor mange procent af befolkningen, der kunne være interesseret og hvor mange % af dem der vil have råd, og hvor mange de ville købe om året osv osv og nåede frem til et gæt på ca 2500stk pr år for hele europa, men det er jo så meget gætværk, især da jeg ikke er uddannet i branchen, hvilket netop er grunden til at jeg spørger her, da der sikkert er nogle der ved uendeligt meget mere end mig på dette felt.

Jeg ved ikke hvordan jeg alternativt skal finde ud af hvor store produktionsomkostningerne f.eks. er, da jeg jo ikke vil ubelejlige producenter med spørgsmål på dette stadie.

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

I andre er også velkomne til at skrive - især hvis i kan svare på nogle af mine spørgsmål. Det er især spørgsmålene omkring produktionsomkostningerne jeg er interesseret i (dvs spm 1-3):-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper

Du forstår åbenbart ikke hvad jeg mente med mit første indlæg.  

Vi har da ingen chance for at hjælpe dig når du er så lidt specifik for hvad er god kvalitet?  Pris er bl.a stærkt afhængig af den producerede mængde.   produktionsomkostningen alene kan du ikke bruge til ret meget,  du bliver nødt til at kende hjemtagningen omkostninger  dvs.  fragt, forsikring, told evt. antidumpning told, lager omkostninger.  Hjemtagningsomkostningerne kan have meget stor betydning for den endelig pris , specielt ved små mængder bliver prisen meget høj.

 

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Mar 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn :-)

Kvalitetsmæssigt tænker jeg at man skal kunne have dem på ca 1000 gange før de går i stykker eller er slidt ned og stoffet skal ikke føles som flimsy lavkvalitet.

Mht mængde tænker jeg i størrelsesordenen 2000 stk pr bestilling (fordelt på 6 størrelser i een farve).

Den pris jeg efterspørger er mest selve produktionsprisen ex fragt, forsikring og told (jeg har spottet fragtomkostninger og fragtforsikring andetsteds, og told burde være til at regne ud). H

vis kutymen i branchen er, at man betaler et fast opstartsgebyr og derefter pr stk vil det også være brugbar viden :o)

Og jeg er som sagt nysgerrig for prisen ved produktion i:

* asien

* på ekstern systue i nordeuropa

* evt på ekstern systue i sydeuropa

* en ca produktionstid pr styk (og materialeomkostning pr stk) hvis man selv ansætter folk til at sy.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)