Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af varer i 3. lande, mindre vare sendt med privat kurer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Min kone er fra Colombia og har lige startet et enkeltmandsfirma her i DK. I forbindelse med opstarten har købt nogle varer (print af visitkort og brochurer) i Colombia til en værdi af 745.51kr. Dertil har hun betalt 39kr i overførselsgebyr via transferservicen worldremit. Varerne i Colombia blev udleveret til Danielas kontaktperson, hendes mor, som herefter sendte varerne med privat kurer (DHL). Som en gave betalte moren fragten.
1. spørgsmål: Skal disse 39kr i gebyr bogføres som et normalt ydelseskøb i DK (worldremit har dansk modtageraddresse på fakturaen)?
2. spørgsmål: Hvordan skal ovenstående varekøb på 745.51kr bogføres og registreres? Der skal selvfølgelig bogføres et varekøb i et 3. land og der skal så vidt jeg kan forstå i denne forbindelse bogføres importmoms (som så bliver fratrukket som købsmoms igen). Dette kan vi godt klare vha Dinero. Problemet er hvordan importen udover skal registreres hos SKAT? Vha eVita er jeg kommet frem til at der ikke tillægges told på denne type vare (49.01 Trykte bøger, brochurer og lignende tryksager, også som enkelte ark), men varen skal vel stadig registreres et sted (udover vha momsregnskabet)? Har feks fundet Tilmelding til SKATs toldsystem, er det her vi skal registrere dette? Virksomheden er importregistreret. Grundet måden varen er blevet sendt på (som privatpakke) tror vi ikke det er registreret nogle steder hos Told eller SKAT.
3. spørgsmål: Min planlægger lavet et yderligere køb i samme varekategori (brochurer) som vil koste omkring 1100-1200kr at printe og omkring 39kr i overførselsgebyr (worldremit). Disse vil også blive udleveret til moren som denne gang vil tage disse med sig til Danmark næste gang hun er på turistbesøg. Skal dette håndteres på samme måde som spørgsmål 2, og i alle fald hvordan?
Vi er begge ret grønne på dette område så en udførlig forklaring/gennemgang ville være yderst behjælpeligt! En mindre betaling for fuldstændig udførlig forklaring kan også komme på tale da jeg er ved at blive sindssyg af at søge google op og ned for at finde en guide til hvordan dette tilfælde kan registreres ordenligt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:39

Hun skal altid sørge for at sådanne varer sendes som erhverv - det er forbudt at privat importere til erhvervsbrug

Det er korrekt at varen bogføres på konto varekøb uden for EU og med importmoms dermed som angivet. Som erhvervsimport får du også en fortoldning skriftligt som viser importmomsen som kan variere fra den dit program bruger og du skal så korrigere samlet for momsen inden angivelse

Gebyret -. hvis det er fra dansk opkræver - som jeg ikke kan overskue, bogfører du på gebyr konto ja

Når du importerer erhvervsmæssig = afsender enten bruger speditør (som så klarer toldanmeldelse og alt - uanset der er en told eller ikke ) eller via noget der endere via post DK - (som så fortolder og her kan det være praktisk at afsender sætter faktura kopi på pakken i plastperm) - du skal således ikke foretage dig yderligere, med mindre der opkræves told, som du så bogfører lige som varen med importmoms

KAN det virkeligt betaler sig fragtmæssigt at få fragtet brochurer over. Der er meget lave priser fra rigtigt mange danske trykkerier, men det er en anden sag

Bare altid send som erhverv via speditør som så vil kende dit firmanavn og cvr - eller med firmanavn på og posten

Importmomsen angives under salgsmoms selvstændigt og sammen med øvrig købsmoms + rubrik anvgives. 

Den med moderen tage det med, er besværligt da hun rent faktisk, med mindre i vil bryde toldlov og momslov, skal kunne deklarere det inden ankomst (eller skulle fortolde ved ankomst - besværligt tidskrævende)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:42

Tror det vil være en god ide allerede nu at finde en revisor til at hjælpe med bogføring og de andre spørgsmål.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest mange tak for dit fyldestgørende svar, det modtages med kyshånd!

Cookie - John Hannover:

Det er korrekt at varen bogføres på konto varekøb uden for EU og med importmoms dermed som angivet. Som erhvervsimport får du også en fortoldning skriftligt som viser importmomsen som kan variere fra den dit program bruger og du skal så korrigere samlet for momsen inden angivelse

Yes, det var også sådan jeg havde læst mig til at det burde foregå.

Cookie - John Hannover:

Gebyret -. hvis det er fra dansk opkræver - som jeg ikke kan overskue, bogfører du på gebyr konto ja

Roger, det er det så vidt jeg kan se.

Cookie - John Hannover:

Når du importerer erhvervsmæssig = afsender enten bruger speditør (som så klarer toldanmeldelse og alt - uanset der er en told eller ikke ) eller via noget der endere via post DK - (som så fortolder og her kan det være praktisk at afsender sætter faktura kopi på pakken i plastperm) - du skal således ikke foretage dig yderligere, med mindre der opkræves told, som du så bogfører lige som varen med importmoms

Okey, jeg har opklarende fået at vide at den faktisk blev omdelt med Post Nord og ikke DHL. Beklager!

Men siden hun blot modtog pakken uden påbud om toldning eller importgebyr tror jeg ikke det er blevet registreret ordentligt af Post Nord, der var endda en følgeseddel på pakken. Kan dette have noget at gøre med at pakken er sendt fra Colombia som dokumenter der ingen told er på. Ved eftersyn er disse sendt med min kones firma som modtager via en international service hos den colombianske postservice Servientrega som "Dokumenter der ikke skal fortoldes" grundet varens natur (tryksager). Kan det være derfor at post nord ikke har reageret på den idet de har set følgeseddlen og derved ikke fortoldet eller ?

Cookie - John Hannover:

KAN det virkeligt betaler sig fragtmæssigt at få fragtet brochurer over. Der er meget lave priser fra rigtigt mange danske trykkerier, men det er en anden sag

Det kan det faktisk godt. Som et eksempel koster et 2mx1m banner i Colombia 60 DKK at printe alt inkl. I DK er det billigste vi har fundet 510 DKK. Alt i alt har hun købt for under 1/3 af den danske markedspris. Hvis man dertil lægger de beskedne fragtpriser til ender det stadig med at blive ca. halvdelen. Dog synes jeg ikke det her bøvl med registreringen har været dette værd i denne omgang, men hvis man nu havde gjort det ordentligt første gang, og med de kontakter hun har dernede, ville det give fin mening synes jeg.

Cookie - John Hannover:

Den med moderen tage det med, er besværligt da hun rent faktisk, med mindre i vil bryde toldlov og momslov, skal kunne deklarere det inden ankomst (eller skulle fortolde ved ankomst - besværligt tidskrævende)

Alright, vi ser om vi ikke kan få det sendt ad mere officielle kanaler så.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)