Hej,
Min kone er fra Colombia og har lige startet et enkeltmandsfirma her i DK. I forbindelse med opstarten har købt nogle varer (print af visitkort og brochurer) i Colombia til en værdi af 745.51kr. Dertil har hun betalt 39kr i overførselsgebyr via transferservicen worldremit. Varerne i Colombia blev udleveret til Danielas kontaktperson, hendes mor, som herefter sendte varerne med privat kurer (DHL). Som en gave betalte moren fragten.
1. spørgsmål: Skal disse 39kr i gebyr bogføres som et normalt ydelseskøb i DK (worldremit har dansk modtageraddresse på fakturaen)?
2. spørgsmål: Hvordan skal ovenstående varekøb på 745.51kr bogføres og registreres? Der skal selvfølgelig bogføres et varekøb i et 3. land og der skal så vidt jeg kan forstå i denne forbindelse bogføres importmoms (som så bliver fratrukket som købsmoms igen). Dette kan vi godt klare vha Dinero. Problemet er hvordan importen udover skal registreres hos SKAT? Vha eVita er jeg kommet frem til at der ikke tillægges told på denne type vare (49.01 Trykte bøger, brochurer og lignende tryksager, også som enkelte ark), men varen skal vel stadig registreres et sted (udover vha momsregnskabet)? Har feks fundet Tilmelding til SKATs toldsystem, er det her vi skal registrere dette? Virksomheden er importregistreret. Grundet måden varen er blevet sendt på (som privatpakke) tror vi ikke det er registreret nogle steder hos Told eller SKAT.
3. spørgsmål: Min planlægger lavet et yderligere køb i samme varekategori (brochurer) som vil koste omkring 1100-1200kr at printe og omkring 39kr i overførselsgebyr (worldremit). Disse vil også blive udleveret til moren som denne gang vil tage disse med sig til Danmark næste gang hun er på turistbesøg. Skal dette håndteres på samme måde som spørgsmål 2, og i alle fald hvordan?
Vi er begge ret grønne på dette område så en udførlig forklaring/gennemgang ville være yderst behjælpeligt! En mindre betaling for fuldstændig udførlig forklaring kan også komme på tale da jeg er ved at blive sindssyg af at søge google op og ned for at finde en guide til hvordan dette tilfælde kan registreres ordenligt.
|
Hun skal altid sørge for at sådanne varer sendes som erhverv - det er forbudt at privat importere til erhvervsbrug
Det er korrekt at varen bogføres på konto varekøb uden for EU og med importmoms dermed som angivet. Som erhvervsimport får du også en fortoldning skriftligt som viser importmomsen som kan variere fra den dit program bruger og du skal så korrigere samlet for momsen inden angivelse
Gebyret -. hvis det er fra dansk opkræver - som jeg ikke kan overskue, bogfører du på gebyr konto ja
Når du importerer erhvervsmæssig = afsender enten bruger speditør (som så klarer toldanmeldelse og alt - uanset der er en told eller ikke ) eller via noget der endere via post DK - (som så fortolder og her kan det være praktisk at afsender sætter faktura kopi på pakken i plastperm) - du skal således ikke foretage dig yderligere, med mindre der opkræves told, som du så bogfører lige som varen med importmoms
KAN det virkeligt betaler sig fragtmæssigt at få fragtet brochurer over. Der er meget lave priser fra rigtigt mange danske trykkerier, men det er en anden sag
Bare altid send som erhverv via speditør som så vil kende dit firmanavn og cvr - eller med firmanavn på og posten
Importmomsen angives under salgsmoms selvstændigt og sammen med øvrig købsmoms + rubrik anvgives.
Den med moderen tage det med, er besværligt da hun rent faktisk, med mindre i vil bryde toldlov og momslov, skal kunne deklarere det inden ankomst (eller skulle fortolde ved ankomst - besværligt tidskrævende)
vh John H