Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget må en privat person kræve i rente?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg vil høre om der er nogen der kan fortælle mig hvad loven siger i forhold til hvad en privat person må ligge i rente på en gæld?

Kort fortalt så har jeg tabt en sag vedr. ophavsrettighed på nogle fotografier, som jeg ved en fejl var kommet til at tage fra en forkert hjemmeside end den jeg havde fået tilladelse til at tage billeder fra. Så det er selvfølgeligt helt fair at jeg har tabt sagen, men jeg undrer mig nu over den rente som "kreditor" kræver. 

Vedkommende har lagt 8,05 % på beløbet hver måned, men er det lovligt at kræve en sådan rente som privat person uden virksomhed?
Jeg har snakket med en receptionist i fogedretten som sagde at det er procesrente der må ligges på i sådan et tilfælde, hvilket vel er 8,05% pr år, men vedkommende virkede ikke til at have særligt godt styr på sit stof og jeg kan ikke finde nogen form for information om reglerne for privatpersoner, så derfor håber jeg der er en der kender til reglerne, da der jo er ret stor forskel på en rente på 8,05 % pr år eller en rente på over 150% pr sag som det vil være tilfældet i denne sag da afgørelsen har været længe undervejs.

Jeg har siden sagens start bedt vedkommende om at sende en gyldig faktura incl cpr nr, men jeg har kun modtaget en faktura uden cpr nr, så vil dette have nogen betydning for hvornår man siger at et krav gælder fra?

Håber der er en der kender til reglerne i dette tilfælde. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31

enig procesrente er 8,05 % p.a. men jeg tør ikke sige om renten beregnes fra det oprindelige krav  eller fra datoen for rettens afgørelse - Jeg kan ikke se det gøre forskel om det er CPR eller CVR som sådan - så fra mig får du bare ja til det er per år http://www.danskeinkasso.dk/skyldner/morarente-procesrente.html 

fremgår det ikke normalt af dommen - Skyldner tilpligtes at betale kr xxxx med tillæg af procesrente fra dato Y/y?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:46

Tak for hurtigt svar John. Datoen beregnes fra oprindeligt krav, men da jeg aldrig har modtaget en gyldig faktura incl cpr nr (han har ikke cvr nr), så tænker jeg at det måske kunne spille en rolle. Og jo det fremgår af dommen. Her har de også skrevet 8,05% pr måned, da det har været hans krav fra start, men jeg tænker at de blot har sat hans tekst fra stævningen ind, uden at forholde sig til om det er korrekt. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis der er tale om en privatperson som har fået dom for at du skylder det beløb som stævningen lyder på, er der ikke noget krav om at der skal skrives en faktura.

Dommen er tilstrækkeligt.

Der er således ikke krav om cpr. nr eller lignende.

Bestemmelserne om rente finder du i renteloven og den kan beregnes til den til enhver gældende af Nationalbanken fastsatte udlånsrente, som p.t. er på 0,05% p.a. med tillæg af morarente som p.t. er på 8% p.a., altså i alt 8,05% p.a.

Rente kan beregnes efter forfaldsdag, som er 30 dage efter fakturadato.

Hvis du inden sagens anlæg ved domstolene har modtaget en faktura, er ovenstående også gældende.

Send en PB med kopi af faktura og dom samt din beregning af beløbets betaling hvis du er i tvivl.

mvh

jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05

Du må høre skifteretten om det ikke er en fejl hvis der i dommen står 8,05% per MÅNED for det er jo ikke så godt hvis en dom siger det - og det ikke var det som retten faktisk sagde - Tidsmæssigt må det tælle fra kravet blev stillet så - uanset om du har fået kravet via et brev - en e-mail eller en faktura

Det som jeg så (heller) ikke ved er, om det ses som noget der skal skatteindberettes hvis du som momsreg firma skal betale en privatperson her - eller om det ikke falder under de regler

vh John H

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:16

Hej

Det er ikke skifteretten som afsiger dom i den slags sager, det er byretten.

Retten fastsætter kun den rente som er gældende efter renteloven, altså p.t.  8,05% p.a.

Renten fastsættes altså ikke pr. måned.

Den rente du betaler kan fradrages i dit regnskab på sædvanlig vis.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:55

Jørgen:
Den rente du betaler kan fradrages i dit regnskab på sædvanlig vis.

Ja, hvis du med sædvanlig vis mener at Jonas indberetter til SKAT hvem han har indbetalt renten til (og her vil et cpr-nr. formentlig være det letteste - selv om det ikke er en gyldighedsbetingelse i forhold til opgørelsen af kravet)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07

Whiskey:

Ja, hvis du med sædvanlig vis mener at Jonas indberetter til SKAT hvem han har indbetalt renten til (og her vil et cpr-nr. formentlig være det letteste - selv om det ikke er en gyldighedsbetingelse i forhold til opgørelsen af kravet)

vil der være indberetningspligt til skat som "honorar af hele beløbet som betales her - fra momsregistreret - hvis det er en CPR der skal være modtager?
vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21

Cookie - John Hannover:
indberetningspligt

Siden indkomståret 2013 har der været indberetningspligt for den rente, som man betaler til private, hvis man skal opnå fradragsret. SKAT oplevede at modtagerne af renter alt for ofte glemte at selvangive disse.

Mon ikke det selvangives i rubrik 44 (?) og med mulighed for at angive hvem renten er betalt til.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)