For at lave en foredragsvirksomhed med kun én ansat, hvor starter jeg så og hvad skal jeg tage højde for i forhold til registrering, økonomi, SKAT, moms, fradrag, hjemmeside, løn, markedsføring, sociale medier, koncept, priser...med andre ord: THE WORKS! Jeg har for mange år siden været foredragsholder og har 250+ foredrag bag mig, men var ansat i et firma der stod for markedsføring, kontakter, alt det administrative osv., hvor jeg blot fik en adresse og en dato og tog afsted. Det er derfor lidt ukendt område for mig og kunne rigtigt godt tænke mig at høre fra nogle med erfaringer. Jeg har blandt andet læst Soulaima Gourani blog her på Amino om at gøre det selv, hvilket var fint at læse. Men jeg vil vældigt gerne høre jeres erfaringer også? Takker. |
Jeg synes foredrag lyder ret fredeligt og risikofrit, og ville nok vælge at stifte personlig virksomed - se evt BOG OM DET med alt fra stiftelse til skat og moms
Du fører regnskab, indtægter minus påviselige tilknyttede udgifter. Hvis du forventer at omsætte over 50.000 kr skal du momsregistreres og så lægger du moms på dine indtægter. De som betaler dig, skal hvis de er virksomheder ikke indberette noget hvis du er momsregistreret og ellers betaler de til dit CPR nummer og indberetter som honorar
Det svære er nok mere at få det ud - at du holder fordrag, at skaffe kunder, og det er så nok noget med sociale medier, facebook, osv
god vind med det
vh John Hannover