Hej Amino, Jeg driver et IS sammen med min partner. Vi ønsker at lade 100% af vores overskud blive i virksomheden og spare dem op eller reinvestere dem. Sådan vil det formentlig også være i fremtiden. Jeg synes umiddelbart derfor VSO lyder som et fordelagtigt valg. Jeg har dog et par spørgsmål. Hvis jeg i 2016 havde et overskud på - lad os sige - 10.000 Hvad skal jeg så betale i skat for regnskabsåret 2016 hvis vi ønsker at lade pengene blive i virksomheden? Vi har endnu ikke betalt skat endnu. Kan vi opgøre ved selvangivelsen, at vi ønsker VSO for 2016, eller gælder det kun fremadrettet? Mvh Jeppe |
Jeppe Rosenborg:Hvis jeg i 2016 havde et overskud på - lad os sige - 10.000
Hvad skal jeg så betale i skat for regnskabsåret 2016 hvis vi ønsker at lade pengene blive i virksomheden?
NB: det bliver lidt firkantet i sådan et eksempel, da man godt kunne forestille sig den netop bedste disponering i dit personlige tilfælde ville være anderledes.
Men som udgangspunkt; hvis der disponeres 10.000 kr. som opsparet overskud og intet andet(dvs. ingen hverken faktiske eller tekniske hævninger), samt det forudsættes kapitalafkast er 0 kr., så skal du betale 22% af 10.000 kr. i virksomhedsskat. De afregnes sammen med din årsopgørelse.
Jeppe Rosenborg:Vi har endnu ikke betalt skat endnu. Kan vi opgøre ved selvangivelsen, at vi ønsker VSO for 2016, eller gælder det kun fremadrettet?
VSO tilvælger du i forbindelse med selvangivelsen. dvs. senest 30/6-17 vælger du anvendelsen af VSO for indkomståret 2016. Med andre ord det er ikke for sent.