Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring efter fakturadato eller betalingsdato?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg er helt ny i brug af regnskabsprogram (dinero) og har en bunke fakturaer, der skal bogføres for 2017, både salg og køb. Jeg har tidligere lagt alle bilag klar til revisoren i rækkefølge ud fra kontoudtog. Nu er jeg i tvivl om det også er måden at gøre det på her eller om jeg skal se på fakturadatoen, når jeg bogfører bilagene. De kan jo nem krydse hinanden, eftersom betalingsfristen ofte er forskellig... Hvad er det rigtige at gøre? Mvh

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Den måde jeg gør det på er at de bliver først bogført efter fakturadato. Så indgår i de regnskabet som tilgodehavender. Når de bliver betalt så bliver de bogført som betalt på betalingsdato. 

Tilmeldt 13. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du gør, hvad der er nemmest for dig.

Hvis du har mange straksbetalinger, synes jeg, at det er overdrevet at lægge dem i Kreditorer/debitorer først.

Du kan indenfor en momsperiode vælge at bogføre efter faktura-dato ELLER betalingsdato. Herved kan du altså bogføre direkte efter banken. Der kan være mange gode grunde til dette. Ulempen er, at du SKAL bruge fakturadatoen, når der er overlap hen over et momsperiode-skifte, herunder i sagens natur årsskifte.

Jeg bogfører i nogle regnskaber direkte efter bankkontoen (via fil-overførsel), hvor jeg så i starten og slutningen af perioden korrigerer dato til fakturadato, så det passer til den rigtige periode.

Kontakt mig evt., så kan jeg hjælpe dig med at vurdere det i dit konkrete tilfælde.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John!

meget gammel tråd, men faldt over den på google 😊

Jeg har webshop, og får udbetalt mine salg ugentligt.

Jeg plejer blot at bogføre den ene gang om ugen, og vedhæfte alle ordresedlerne. 
Men dette har jeg lige fået at vide er forkert, og jeg skal bogføre hver enkelt ordre på selve ordredagen, selvom jeg kun får udbetalt ugentligt.

Er det korrekt at jeg ikke bare må samle salgene en gang om ugen?

Finkena

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal bogføre efter faktura dato og betaling er alene fra udestående til bank og påvirker ikke resultat eller moms for perioden
Om du slår ting sammen , så skal du i alle fald sørge for at alt der hører til samme momsperiode er korrekt - f-eks har du moms 30/6 så skal alle fakturaer op til 30/6 være bogført inden den dato
Bogføring indtægt og moms skal være faktura dato - og i alle fald være i korrekt moms/regnskabsperiode

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 3. Aug 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :
enig
Fra København
Tilmeldt 13. Aug 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Du skal bruge fakturadato, da momsen altid følger fakturadatoen – På denne måde sikrer du også, at momsen bogføres i den rette periode, og du foretager momsindberetningen korrekt.

Bogføringsteknisk foregår det således:

Ved modtagelse af faktura:
1) Kredit: Leverandører
2) Debet: Den korrekte omkostningskonto (formentlig i driften) eller en aktivkonto. Dit bogføringsystem er sat op til, at kontoen automatisk trækker moms af beløbet, hvis du vælger en konto med moms

Ved betaling af faktura:
1) Kredit: Bank
2) Debet: Leverandører
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg er med på at det er relevant i forhold til momsen, men udover det, er det vel ikke så relevant om det bliver bogført den dag kunden køber varen, eller den dag pengene går ind for den?

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed

Finkena

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)