Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyhedsartikler - "Fair use" af billeder

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder for tiden på at få stablet et "tech"-nyhedssite på benene. Her er jeg dog kommet i tvivl omkring hvilke billeder jeg kan tillade mig at bruge i mine artikler. Jeg er bekendt med hvorledes man finder billeder som man godt må bruge (public domain, creative commons osv), men så vidt jeg ved, kan man komme afsted med at bruge billeder som man ikke har rettighederne til, hvis man bruger dem i nyhedsartikler, anmeldelser eller lignende.

Jeg vil derfor sætte stor pris på, hvis nogen af jer ville dele jeres erfaringer eller viden omkring dette.

På nuværende tidspunkt er siden non-profit, og så vidt jeg har forstået taler det til fordel for, at man kan komme afsted med at bruge copyrightede billeder. Jeg planlægger dog senere at tilføje reklamer til siden, så den bliver drevet kommercielt. Artikler er stadigvæk 100% frit tilgængelige for alle - jeg kræver ikke betalt adgang til artiklerne. Men vil det ændre på noget?

Jeg er selvfølgelig med på, at jeg ikke bare kan tage et hvilket som helst billede og bruge. Men hvis man i en artikel for eksempel dækker et nyt produkt fra Samsung af (eller en anden producent), ville det så være acceptabelt at bruge et officielt billede af produktet, som de har tilgængeligt på deres hjemmeside. Eller i en artikel om et computerspil, at bruge et screenshot af spillet?

På forhånd mange tak :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 16:14

Hej

Jeg bruger selv mange billeder herpå: http://ungeavisen.dk

Det, vi gør, er at søge på f.eks. Flickr og vælge "commercial use allowed" - så har du ret til at bruge dem ved korrekt henvisning. 

Ellers har mange organisationer/virksomheder også pressefotos, du må bruge. Smile1

ALTID husk korrekt henvisning til fotograf/rettighedsindehaver og hellere spørg én fotograf for meget, end én for lidt. 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 16:34

Det er sådan set enkelt nok...

Du må ALDRIG bruge andres billeder til noget som helst, hvis ikke du har lov :-) - enten fordi fotografen har givet dig lov, eller fordi der ligger en generel tilladelse sammen med billedet.

M.v.h.

Dirch

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47195
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

og fair user er vel et USA begreb og findes ikke her

vh john H

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:50

fredepk:

Jeg arbejder for tiden på at få stablet et "tech"-nyhedssite på benene. Her er jeg dog kommet i tvivl omkring hvilke billeder jeg kan tillade mig at bruge i mine artikler. Jeg er bekendt med hvorledes man finder billeder som man godt må bruge (public domain, creative commons osv), men så vidt jeg ved, kan man komme afsted med at bruge billeder som man ikke har rettighederne til, hvis man bruger dem i nyhedsartikler, anmeldelser eller lignende.

Jævnfør loven ændre det intet, du krænker ophavsmanden, hvis du bruger billederne uden tilladelse. Ellers ville EB, JP og alle de andre aviser jo bare kunne bruge billeder fra øst og vest efter behag, men det må og gør de heldigvis ikke :)

fredepk:

På nuværende tidspunkt er siden non-profit, og så vidt jeg har forstået taler det til fordel for, at man kan komme afsted med at bruge copyrightede billeder. Jeg planlægger dog senere at tilføje reklamer til siden, så den bliver drevet kommercielt. Artikler er stadigvæk 100% frit tilgængelige for alle - jeg kræver ikke betalt adgang til artiklerne. Men vil det ændre på noget?

Du må ikke bruge fotos uden tilladelse, og så snart dit site bliver kommercielt, hæfter du for de fulde krænkelser, der er rabat til ikke kommercielle sites, med mindre specielle omstændigheder gør, at krænkelsen berettiger til fuld kompensation.

fredepk:

Jeg er selvfølgelig med på, at jeg ikke bare kan tage et hvilket som helst billede og bruge. Men hvis man i en artikel for eksempel dækker et nyt produkt fra Samsung af (eller en anden producent), ville det så være acceptabelt at bruge et officielt billede af produktet, som de har tilgængeligt på deres hjemmeside. Eller i en artikel om et computerspil, at bruge et screenshot af spillet?

Nej du må ikke bruge deres billeder uden tilladelse. Dog stiller de fleste producenter fotos til rådighed, typisk via en side på deres hjemmeside. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du sende dem en mail, og spørge om lov til at bruge værkerne.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:51

Cookie - John Hannover:

og fair user er vel et USA begreb og findes ikke her

Korrekt fair use findes ikke i DK eller EU...

Tilmeldt 6. Apr 15
Skrevet kl. 14:57

Tusind tak for svar allesammen.

Jeg er bekendt med, at fair use ikke gælder i Danmark. Vi har derimod citatretten, men jeg kan ikke helt finde hoved og hale i den. Link.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:22

fredepk:

Tusind tak for svar allesammen.

Jeg er bekendt med, at fair use ikke gælder i Danmark. Vi har derimod citatretten, men jeg kan ikke helt finde hoved og hale i den. Link.

God citatskik gælder kun tekster og skriftlige værker. Du kan ikke citere et foto, billeder eller lignende. Det skal være skriftlige værker eller film

Jeg har skrevet om god citatskik her.

Tilmeldt 6. Apr 15
Skrevet kl. 18:58

Ifølge denstoredanske.dk: "det er imidlertid også lovligt at citere fra andres filmværker, fx i tv-filmudsendelser at vise klip fra nye film, og i meget begrænset omfang at citere fra andres musikværker", men det er måske mig der læser det forkert?

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:01

fredepk:

Ifølge denstoredanske.dk: "det er imidlertid også lovligt at citere fra andres filmværker, fx i tv-filmudsendelser at vise klip fra nye film, og i meget begrænset omfang at citere fra andres musikværker", men det er måske mig der læser det forkert?

Jeg skrev da også film i mit svar? Men det er farligt at citere fra film og musik, da grænsen mellem citat og krænkelse er meget hård fin...

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)