Jeg arbejder for tiden på at få stablet et "tech"-nyhedssite på benene. Her er jeg dog kommet i tvivl omkring hvilke billeder jeg kan tillade mig at bruge i mine artikler. Jeg er bekendt med hvorledes man finder billeder som man godt må bruge (public domain, creative commons osv), men så vidt jeg ved, kan man komme afsted med at bruge billeder som man ikke har rettighederne til, hvis man bruger dem i nyhedsartikler, anmeldelser eller lignende. Jeg vil derfor sætte stor pris på, hvis nogen af jer ville dele jeres erfaringer eller viden omkring dette. På nuværende tidspunkt er siden non-profit, og så vidt jeg har forstået taler det til fordel for, at man kan komme afsted med at bruge copyrightede billeder. Jeg planlægger dog senere at tilføje reklamer til siden, så den bliver drevet kommercielt. Artikler er stadigvæk 100% frit tilgængelige for alle - jeg kræver ikke betalt adgang til artiklerne. Men vil det ændre på noget? Jeg er selvfølgelig med på, at jeg ikke bare kan tage et hvilket som helst billede og bruge. Men hvis man i en artikel for eksempel dækker et nyt produkt fra Samsung af (eller en anden producent), ville det så være acceptabelt at bruge et officielt billede af produktet, som de har tilgængeligt på deres hjemmeside. Eller i en artikel om et computerspil, at bruge et screenshot af spillet? På forhånd mange tak :) |
Hej
Jeg bruger selv mange billeder herpå: http://ungeavisen.dk
Det, vi gør, er at søge på f.eks. Flickr og vælge "commercial use allowed" - så har du ret til at bruge dem ved korrekt henvisning.
Ellers har mange organisationer/virksomheder også pressefotos, du må bruge.
ALTID husk korrekt henvisning til fotograf/rettighedsindehaver og hellere spørg én fotograf for meget, end én for lidt.