En momsregistreret StartUp-IVS er blevet tildelt støtte via DTU.
Støtten finansieres af en fond. DTU administrerer, herunder udvælger, støtteberettigede.
StartUp-IVS har søgt - og er blevet bevilget - støtte til indkøb af nogle tekniske komponenter. Støtten medfører ikke, at ejerskab af komponenterne overgår fra StartUp-IVS til DTU/fond. Støtten er ikke betinget af leverancer eller ydelser fra STARTUP-IVS til DTU/fond.
Indkøbet af de tekniske komponenter udgør DKK 3500 plus moms.
Da StartUp-IVS ER momsregistreret, er omkostningen altså 3500.
DTU har bedt om en faktura fra StartUp-IVS for at udbetale støtten. En sådan fremgangsmåde synes måske lidt mærkelig, men er angivelig ikke helt usædvanlig.
Skal denne faktura, der altså omhandler støtte, pålægges moms?
Med andre ord, hvad er mest korrekt?
A) Faktura på DKK 3500, og ingen moms
B) Faktura på DKK 3500 plus 25% moms
C) Andet.
Jeg tror ikke der skal lægges moms oven i beløbet på de kr. 3.500, men de fjerner da hverken støtten eller bider hovedet af dig hvis du ringer og spørger dem selv og siger du er kommet i tvivl og bare vil være helt sikker på at gøre det rigtige.
juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder
retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu
Jeg vil mene, at du indkøber emnerne og du er dermed slutbrugeren af emnet, som du i øvrigt har momsfradrag for, da emnet antageligt er en løbende driftsomkostning som antageligt indgår i momspligtig aktivitet. Længere er den egentlig ikke.
Der er - som jeg forstår det uden at kende situationen nærmere - tale om at jeres selskab har foretaget et simpelt udlæg. Derfor har du ikke ulempe af at sende en faktura til DTU på beløbet uden moms. Du har lagt ud for den fulde moms, og du har fradrag for den fulde moms. DTU bliver kun belastet af prisen for selve emnet. Momsen får du tilbage af SKAT via driften. Hvis DTU betalte dig momsen, ville du få momsen tilbage to gange.
Hvis det skal være udlæg - så skal regningen være udstedt til DTU for at være uden moms fra dig til dem. Ellers kan du ikke fakturere uden moms
Christian C.:
Hvis DTU betalte dig momsen, ville du få momsen tilbage to gange.
er jo galt - for når Startup IVS fakturerer med moms så skal den moms jo indbetales som salgsmoms - så det er helt neutralt.
Spørgsmålet er blot om DTU er momsregistrerede - for er de ikke det - så bør tingene købes i DTUs navn på den faktura du får og så faktureres som udlæg
Enig med de som siger, ring og spørgs dem - når det er dem der beder dig om faktura
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
En momsregistreret StartUp-IVS er blevet tildelt støtte via DTU. Støtten finansieres af en fond. DTU administrerer, herunder udvælger, støtteberettigede.
StartUp-IVS har søgt - og er blevet bevilget - støtte til indkøb af nogle tekniske komponenter. Støtten medfører ikke, at ejerskab af komponenterne overgår fra StartUp-IVS til DTU/fond. Støtten er ikke betinget af leverancer eller ydelser fra STARTUP-IVS til DTU/fond.
Indkøbet af de tekniske komponenter udgør DKK 3500 plus moms.
Da StartUp-IVS ER momsregistreret, er omkostningen altså 3500.
DTU har bedt om en faktura fra StartUp-IVS for at udbetale støtten. En sådan fremgangsmåde synes måske lidt mærkelig, men er angivelig ikke helt usædvanlig. Skal denne faktura, der altså omhandler støtte, pålægges moms?
Med andre ord, hvad er mest korrekt? A) Faktura på DKK 3500, og ingen moms B) Faktura på DKK 3500 plus 25% moms C) Andet.
Moms eller ikke moms afhænger af om der foretages levering mod vederlag (momslovens § 4), altså lidt firkantet "noget for noget"
Om modtageren er momsregistreret eller ej betyder ikke noget.
I dit tilfælde; hvad er det du leverer til fonden? hvad får de rent konkret af dig, en ydelse, en vare eller ingenting?
Som jeg læser det, så leverer du intet! og derfor skal der ikke beregnes moms
Jeg tror ikke der skal lægges moms oven i beløbet på de kr. 3.500, men de fjerner da hverken støtten eller bider hovedet af dig hvis du ringer og spørger dem selv og siger du er kommet i tvivl og bare vil være helt sikker på at gøre det rigtige.
Jeg vil mene, at du indkøber emnerne og du er dermed slutbrugeren af emnet, som du i øvrigt har momsfradrag for, da emnet antageligt er en løbende driftsomkostning som antageligt indgår i momspligtig aktivitet. Længere er den egentlig ikke.
Der er - som jeg forstår det uden at kende situationen nærmere - tale om at jeres selskab har foretaget et simpelt udlæg. Derfor har du ikke ulempe af at sende en faktura til DTU på beløbet uden moms. Du har lagt ud for den fulde moms, og du har fradrag for den fulde moms. DTU bliver kun belastet af prisen for selve emnet. Momsen får du tilbage af SKAT via driften. Hvis DTU betalte dig momsen, ville du få momsen tilbage to gange.
Tak for input. Jeg når imidlertid ikke helt samme konklusion.
Faktura giver ingen mening her. Der sker ingen levering af hverken ydelse eller varer.
Mon ikke fonden bare vil have en kopi af fakturaen på at det bevilget er indkøbt.
Grundlæggende enig i faktura i denne situation overhovedet ikke giver mening i klassisk forstand, men jeg kan konstatere, at flere andre - herunder region H - også ønsker en "fakturering", måske for at gøre en udbetaling fra økonomiafdeling nemmest mulig?
Personligt tænker jeg at der synes at mangle nogen "økonomiafdelings-praktikere" i sådanne sager.
Hvis det var mig der skulle organisere en støtteudbetaling, så ville jeg nok blot sikre mig at der forelå fornøden dokumentation for den tildelte støtte, herunder hvem den juridiske støttemodtager var. Og så ville jeg gennemføre en udbetaling via NemKonto, og med eindkomst-indberetning når modtagerne var CPR-numre.