Hej Jeg står i en situation nu hvor jeg har lånt en person ca. 40.000 kr over nogen måneder. De meste er mobilpay og overførsel, resten kontant. Jeg har i en længere periode givet udtryk for at jeg skal have de penge igen på den ene eller anden måde. Vi har lavet flere "aftaler" som alligevel aldrig holdt, den seneste var at betale 3000 kr af hver måned, så kom dagen hvor vi skulle mødes & så kom der undskyldninger igen som altid. Jeg har været flink længe, men nu går den ikke længere. Er der nogen der eksperter på det område som gider fortælle mig hvad jeg skal gøre? På forhånd tak :) - Vil gerne betale lidt hvis det er tilfældet. |
Det vigtigste er at du får dokumenteret kravet.
Lav en liste over alle de udbetalinger du har foretaget, også der hvor der er tale om kontanter.
Få skyldner til at godkende det beløb du har opgjort på selve listen.
Find på nettet et frivilligt forlig og indskriv det skyldige beløb der.
Måske har du sat dine forventninger for højt ved at kræve kr. 3000 om måneden. Sæt det evt. ned til et beløb som skyldner kan godkende, selvom der så går lang tid med tilbagebetalingen.
Nu kommer det svære: Jeg plejer gerne at sige "man kan ikke plukke hår af en skaldet" og det tror jeg godt du forstår.
Selvom du nu har dokumentationen eller fundamentet i orden, hjælper fogedrettens bistand kun hvis skyldner ejer noget af værdi, en bil, en andelsbolig eller evt. en lejebolig eller andet.
Prøv først om du kan få noget på skrift og se om han overholder betalingen de første gange.
Evt. kom igen hvis der bliver problemer senere.