Jeg har fornyligt fået en kunde som meget gerne vil betale mine transportomkostninger for at jeg kan besøge virksomheden jævnligt.
Oprindeligt havde jeg tænkt at min kunde blot kunne dække min private omkostning som et udlæg, og få de oprindelige bilag til deres eget regnskab. Efter at have kigget rundt på amino er jeg dog blevet usikker.
Skal jeg rent faktisk fakturere beløbet, og selv føre regnskab for alle udgifterne i forbindelse med transport?
Bare få bilagene udstedt til det betalende firma - det er krav ved udlæg - og så fakturer som udlæg uden moms
Ellers - hvis det er bilag til egen virksomhed, så fakturerer med moms - hvilket modtager vel er ligeglad med ofte, da modtager vel er momsregistreret og trækker momsen fra
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når det drejer sig om flybilletter og taxa-bon'er, så er det ikke umiddelbart let at få et virksomhedsnavn på.
Og hvordan gør jeg med udenlandsk moms, I tilfælde hvor jeg rejser fra udlandet og skal tage en taxa til lufthavnen?
Bare fakturer det med moms det trækker den jo fra og det er eneste mulighed hvis de skal betale dine rejser Udenlandsk moms er bare en udgift - du skal slet ikke tænke moms
Taxi til lufthavnen er vel uden moms i øvrigt - men fakturerer du den til din kunde, så skal DU lægge moms på (som kunden så trækker fra) hvis ikke regningen er udstedt til kundens navn og du kan fakturerer som udlæg. Overvej en online bogholder (som jeg ikke er - så ingen reklame her ::)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER