Jeg er sygeplejerske, og skal til at arbejde 1 gang om ugen i et misbrugscenter som medicinansvarlig. Hans firma er momsfritaget og det er jeg også pga min autorisation som sygeplejerske. Vi har aftalt en fast pris pr. gang, og ved jeg ikke vil overstige 80000 om året. Kørsel dertil er i egen bil. Jeg har forstået, indtil nu, at jeg skal indberette dette som B-indkomst og min kørsel i rubrik 29 a 3,82,- pr. kørt km (skal nok huske køre bog Men nu til tvivlen... Jeg tjener ca.60000 om året og indberetter dem som B-indkomst, men er det lettest at gøre det når året er omme og så betale skatten der? Vil min B-SKAT være 40% plus 8% i AM-bidrag (=48%), hvis min A -SKAT er 40%? Er der andet jeg bør vide?? Håber der findes en venlig sjæl der kan hjælpe mig, synes det er lidt uoverskueligt når man altid har været lønslave.... Mvh VickyHeede
|
Hvis du ikke er selvstændig med eget CVR (eller selvstændig med PMV som er personlig mindre virksomhed uden moms) så skal de der betaler dig ALTID indberette det til skat. Enten som løn formentlig - eller som minimum som honorar
Ellers har de ikke fradrag for udgiften og får bod. Du ser så indtægten i rubrik 12
OM du kan bruge kørebog og statens takst er nok ikke muligt i den situation, da det jo er transport hjem til arbejde i så fald - og så trækker du fra i rubrikken for befordringsfradrag med de satser
Hvis du har CVR OG rent faktisk er ÆGTE selvstændig (har risiko- andre kunder osv læs evt forkelle http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html - du vil se det er ikke noget med hvad I aftaler, men hvad arbejdet rent faktisk består i - medicinansvarlig i et firma lyder som lønmodtager men det må du checke) så ser det anderledes ud
Så har du CVR og fører regnskab - og her kan du komme ind med kørebogen - og få penge som fradrag i personlig virksomhed - som skatteregulering
Din skat - efter brugt fradrag og op til ca ½ mio er ca 42% (først 8% AM bidrag af alt og så ca 37% af resten og du kan ikke lægge tallene sammen for det først 8% og så 36% af resten som nævnt
vh John Hannover