jep - det har er heldigvis også det jeg har sagt i svar (PB via facebook - uha de er ikke så lette så jeg tager tonsvis af forbehold)
Det som bekymrer generelt er - at der vel kan være mange IVS med rod i regnskabet (eller lukning grundet manglende regnskab) og hvordan bærer ejerne sig så af med at vise, at de har indbetalt f.eks. 15.000 kr i kapital. I ApS er kapitalen jo bekræftet men her - hvor der måske ikke kan klares så meget som bankkonto der viser kapitalen er betalt og måske slet ikke ført ordentlige regnskaber, så ligger den vel lidt til højrebenet for kuratorer at sige: Bevis kapitalen er indbetalt, eller hit med pengene? I dette fald ved jeg, at de siger der ingen aktivitet var overhovedet og da det jo så røg til tvang, så "hev" de selvfølgeligt deres penge ud igen. Der er sikkert en del der kunne lave en sådan "fejl". Jeg kan dog frygte der er mere i det for det konkrete selskab har skiftet direktør midtvejs og den anden ejer har store problemer i sig i form stribe af pt konkurs IVS vh John Hannover |
Cookie - John Hannover:Mit umiddelbare svar er, at det er selskabet. Om så det at det bureau måske vidste i var under tvangsopløsning og måske dermed ikke burde indgå aftale betyder noget ved jeg ikke. Under tvangsopløsning må I jo ikke som sådan indgå forpligtende aftaler men - I har jo sagt at det er en teknisk fejl, og så har det bureau nok været i ret god tro.
Det er selskabet som har aftalen, og eneste spørgsmål er, om det bureau, hvis I nu ikke betaler, hvad vel vil være naturligt, så prøver at gå til retten og hævde, at I som ejere og ledelse stiftede gæld og forpligtelser på et tidspunkt hvor det burde have været klart I ikke kunne overholde forpligtelsen.
Jeg tror som ikke de vælger at trække jer i retten for hæftelsesgennembrud men det kan måske afhænge af beløbet, hvor sultne de er.
Det er så ikke lige til at sige hvor bureauet skal returnere en kollektion - hvis I ikke har selskabet og det er selskabets kollektion, for det ville jo som udgangspunkt være kurators
Som lille SIDEHISTORIE kan jeg fortælle jeg har kendskab til en hvor IVS blev tvangsopløst og de kan ikke redgøre for stiftelseskapitalen - kúrator kan ikke se de 20.000 kr indbetalt nogen sinde og ikke se bankhistorik for kapitalen og der er aldrig lavet regnskab. Nu kræver kurator kapitalen indbetalt til ham, da han mener den aldrig er indbetalt- uf (ejerne siger de indbetalte noget men "hev" det ud igen da de ikke "gad" forsætte) Egenbekræftet kapital kan blive et kurator issue måske?
vh John Hannover
Tak for svar. Vi har været igennem skifteretten, og de har valgt ikke at likvidere kollektionen, da det blev vurderet det var af så lav værdi. Kollektionen er meget lille, består kun af 5 designs.