Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af selskab - do and don't & kontrakter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere.

Vi er 4 drenge der skal til at stifte vores første selskab (IVS).
Vi vil meget gerne have nogle gode råd med på vejen , i forhold til hvordan man gør det nemmest og billigst men stadig sikrer at det bliver gjort rigtigt?
Har i evt nogle hjemmesider eller andet, hvor vi kan finde brugbar information på?

Derudover har vi et spørgsmål til hvordan man bedst får lavet en kontrakt rigtig. Vi er 3, der sammen har været igang i noget til og arbejdet på projektet. Vi er for nyligt indgået en aftale med en programmør, der i stedet for betaling får ejerandele af virksomheden for sit arbejde. Vi vil gerne sikre os mod, at han pludselig ikke udføre det arbejde vi har aftalt, og tænker derfor at udforme en kontrakt med optioner, hvor han får 5% ved opsætning af salgsside 10% ved udvikling af betaversion osv. og så får han 25% når han har lavet det færdige produkt, der er testet og klar. Hvordan gøres det nemmest? Skal vi have en advokat ind over, eller findes der skabeloner på nettet vi kan bruge? Og tænker i det er bedst at skrive ham som medejer fra start, så han starter med 25% ejerandel, og kontrakten så siger at vi kan smide ham ud hvis han kun har lavet en salgsside, og han derved kun har 5%, eller er det bedre omvendt at kun er 3 stiftere, og vi så løbende kan afgive ejerandele når han har udført et stykke arbejde?

Håber mine spørgsmål er til at forstå. Al input vil blive modtaget med kys-hånd.

- Jonas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26

Hvad stiftelse angår, så er der mange selskaber der stifter for mellem 1000 og 3000 kr. Et godt er www.ditselskab.dk

Der sker så bare også ofte det, specielt med de billige hurtige stiftelser, at man  overser en lang række ting der ikke har med selve stiftelsen at gøre, og derfor så man f.eks. at 10% af alle stiftede i sept/okt sidste år var direkte sendt til tvangslukning. I bør derfor læse disse 12 pt nøje og sætte kryds ud for dem ET efter 1 for hver punkt gennemført http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

I kan i min bog - e-bog eller paperback  "startup" som link - læse alt om stiftelsen og hvilke papirer, uanset IVS eller ApS og en masse gode råd om stiftelse, drift, ejeraftale, skat, moms og pligter + hvorfor 1 krone nok er for lidt + en masse inspiration

Ejeraftalen er super vigtig og nej - skabeloner der gør et godt job ud af ejeraftale til jeres forhold findes ikke - I bør tage hjælp. Igen kan www.ditselskab.dk med stor rutine i området hjælpe

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tilst
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 228
Skrevet kl. 11:27

Det bedste er at få lavet en ejer-aftale hos en advokat. Man kan også finde template-portaler, som for et mindre beløb genererer en ejer-aftale udfra det man indtaster. fx: legaldesk.dk

(jeg selv vil altid henvende mig til en advokat og ikke en template-portal)

Udover en profesionel ejer-aftale, kan jeg af bitter erfaring anbefale, at man udpensler arbejdsfordelingen i en kontrakt. Hvis jeg en gang mere skal indgå i et samarbejde, er sådan en arbejdsbeskrivelse et absolut MUST.
Jo mindre man udpensler i kontrakter jo sværre er det, at "påråbe" en paragraf fra sine kontrakter. Eks. selv efter gentagne samtaler har I en makker, som ikke leverere noget som helst, og I har ikke udarbejdet en arbejdsfordeling - så bliver det svært at påråbe misvedligeholse af kontrakt, og makkeren kan forblive i selskabet uden at røre en finger. Derimod hvis I har en god beskrivelse af arbejdsfordeling, kan I specifikt sige, at i henhold til aftalen, så leveres der ikke det aftalte, og så kan I smide makkeren ud.

En god tommelfingerregel er at man skal aftale "skilmissen" imens I er gode venner, og det er meget bedre at være lidt firkantet omkring det hele end, at sige at man stoler på hinanden.

Tilmeldt 1. Feb 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:33

Virkelig gode råd! Mange tak - det er værdsat!

Fra Tilst
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 228
Skrevet kl. 11:53

(Jeg ikke er sagkyndig i juridske ting)

Man kunne måske overveje at skrive ham ind i ejer-aftalen med det samme, de 25%, og få en advokat til, at skrive ind at hvis de milestones som I har beskrevet i en anden kontrakt ikke overholdes, så kan der påråbes misvedligeholdelse.

Med de tanker I gør Jer her, med de milestones og procenter osv, så er det nok en god idé at få en advokat med ind og hjælpe med at udforme ejer-aftalen.

Jeg går indfor advokat, men jeg synes at det er overflødige penge, at betale en advokat for at oprette et selskab via cvr/virk. Hertil skal I "bare" have de dokumenter klar som kræves for at oprette selve selskabet.

1. Stiftelses dokument

2. Vedtægter

3. Egen erklæring, hvis beløbet der skal bruges til at starte selskabet er relativt lavt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39

alt det med optioner - 5% 10% osv - vil jo kunne udløse skat ved tildeling - så I skal via en med lidt skatteforstand i alle fald vil jeg kraftigt tilråde. 

Ellers kunne man give en mand 25% af noget værdifuldt uden skat som tak for arbejde

Når I taler med en om ejeraftale og skat så kan stiftelsen også lige gennemgås - men husk mine 12 punkter

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)