Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af I/S

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er to mand i et lille I/S, men da jeg har mistet mit arbejde, som er min hovedindtægtskilde, bliver jeg nødt til at træde ud af firmaet, for ellers vil a-kasse ikke godkende min dagpenge ret. Derfor bliver vi nok nødt til at lukke firmaet. 

I den tid firmaet har eksisteret, lidt over 2 år,  har vi investeret i fotoudstyr o.l. for omkring 40.000 incl. moms, som vi har straksafskrevet. Når jeg læser om ophør af firma bliver jeg i den forbindelse noget forvirret - på flere sider står der, at hvis man vælger at beholde udstyret selv, skal man købe det ud af firmaet og lave et avanceregnskab. Men hvis jeg læser på skat.dk, står der blot dette:

"Du beholder selv ting fra virksomheden

Beholder du ting fra virksomheden, skal du tilbagebetale for meget fratrukket moms. Denne moms afskrives over fem år med 20 procent om året."

Hvis jeg sælger det fra firmaet til markedspris til mig selv, skal jeg nok af med ca. 25.000 for det.

Er der én af ovenstånde modeller, som jeg skal rette mig efter. Og kan nogen sige mig, hvad den økonomiske konsekvens bliver af det?

Mvh Peter

En fattig arbejdsløs

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04

Begge

I skal sælge tingene - enten til andre eller til jer selv

Så er prisen for aktivet = markedspris (er det fra samme år ville jeg udgå fra noget nær købspris da det ellers kunne være skatteunddragelse - men ellers - markedspris

Momsen derimod er ALTID så 100% fuld moms anskaffelsesåret og så 20% ned hvert år til den efter år 6 er 0 %

I skal opgive tallene i selvangivelsen ved lukningen, og fotoudstyr som jo sagtens kunne være til privat glæde, skal I være omhyggelige med at dokumentere markedsværdi på (som alt andet) og nok ikke skrive noget ned på hvis I princippet helt nyt
Ellers kunne alle jo stifte personlig virksomhed - købe fotoudstyr for dele under straksafskringving - lad os sige ialt de 40.000 kr - og lukke 2 mdr efter - betale fuld moms godt nok, men sætte værdien til halv - for "udstyr falder jo når det forlader forretningen) og dermed trække halvdelen fra i personlig skat - så omhyggelg med dokumentation (eller sælg til ren tredie part som så ikke er nær ven/far) 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:14

Tak for svar.

Jeg forstår dog ikke helt dem med momsen?

Lad os sige at momsen ved anskaffelsen andrager 7500

Nu nedskriver vi momsen for hvert indkøb, så den nu andrager 5000

Når vi så sælger udstyret får jeg moms ind for ca. 4000

Hvordan ser regnestykket ud og hvor meget skal vi indbetale til skat?

Mvh Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:44

Hivs momsen var 7500 - så er moms 7.500 år 1 og så falder den 20% hvert år til den år 6 er 0 . Den hænger IKKE sammen med salgsprisen til dig selv - den er markedspris dog - aldrig under det - for så vil skat kunne komme efter dig for at bare have købt for at få fradrag og så overtage

Kan du ikke ud fra det regne den ud - Selve aktivet i anskaffelses år nok fuld pris og moms - og så markedspris du skal kunne dokumentere godt - og momsen ALTID 100% i anskaffelses året og så 20% ned per år _ så få en online bogholder til at hjælpe med at lukke, for du vil blive ked af, pludseligt oven i det hele, at have skat efter dig

vh John 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 22:15

I den tid firmaet har eksisteret, lidt over 2 år,  har vi investeret i fotoudstyr o.l. for omkring 40.000 incl. moms,

Hvis det overgår til privat

Investeringsgode

Anskaffelsespris 32000 ex moms

1 år 20%           -6400

2 år                 -6400

Din købspris incl moms 24000

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34

kah:

I den tid firmaet har eksisteret, lidt over 2 år,  har vi investeret i fotoudstyr o.l. for omkring 40.000 incl. moms,

Hvis det overgår til privat

Investeringsgode

Anskaffelsespris 32000 ex moms

1 år 20%           -6400

2 år                 -6400

Din købspris incl moms 24000

Mystisk forklaring
Altså momsen er ved aktiver 40.000 inkl moms = 32000 ex :

• 100% år 1 = her 8000 kr - 
  • år 2 - 20% = 6400
  • år 3 efter - 20% = 4800
  • år 4 efter - 20% = 3.200 kr
  • år 5 efter - 20% = 1.600 kr
  • og 6 år efter 0 moms

selve varens pris er normalt fuld i anskaffelsesår og så ren markedspris som skal kunne stærkt sandsynliggøres hvis man sælger til sig selv og derved kontrollerer sig selv - og det har INTET med momsen at gøre. Momsen er fast - og er ikke de normale % af prisen - momslovens § 28, stk. 4 =

1. Stk. 4. 
    For aktiver, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 8, stk. 2, fastsættes afgiftsgrundlaget på den i stk. 1 anførte måde. For aktiver, der er undergivet værdiforringelse, reduceres afgiftsgrundlaget med 20 pct. for hvert påbegyndt regnskabsår efter anskaffelses- eller fremstillingstidspunktet.

MEN det er kun momsgrundlaget - det er IKKE det samme som at vare nødvendigvis følger samme afskrivning - selvom det sikkert i visse fald kan sandsynliggøres :) 

vj John H

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 22:45

år 3 efter - 20% = 4800

giver også en købspris på 24000

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48

kah:

år 3 efter - 20% = 4800

giver også en købspris på 24000

enig - men det betyder bare ikke - at hvis vi er år 3 - så er selve aktivets pris nødvendigvis 24.000 - Den KAN være 30.000 eller den KAN være 20.000 - den er prisen som aktivet kan påvises at koste på markedet og regnes ikke ud efter momsen. Det er det drilske, at moms og skattelov her ikke er synkrone

vh John H

Tilmeldt 9. Dec 10
Skrevet kl. 23:20

Det er noget sludder John Smile, det er af anskaffelsesprisen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36

kah:
Investeringsgode

Apropos sludder så er der IKKE tale om et investeringsgode i momsmæssig forstand.  Dertil er beløbet for lille. 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)