Jeg har haft en konsulentvirksomhed kørende i snart 2 år sammen med en partner. Vi vil gerne stifte en bestyrelse og har en ide om, hvem vi gerne vil have i vores bestyrelse. Mit spørgsmål går på, hvordan man gør det i praksis? Hvordan fungere det rent teknisk? Hvorhenne skal jeg oprette bestyrelsen? Og kræver det noget særligt?
Du skal afholde en generalforsamling (ekstraordinær hvis det ikke sker i forbindelse nmed godkendelse af årsregnskabet) hvor du ændrer dine vedtægter, så det fremgår af vedtægterne at selskabet har en bestyrelse.
Derefter vælger du, på samme generalforsamling, medlemmerne til bestyrelsen.
Husk at hvis der er en bestyrelse i selskabet er det denne der vælges på generalforsamlingen og ikke direktionen.
Hej Karsten - Tak for hurtigt svar! Er der nogle officielle papirer som skal udfyldes? Og så snart bestyrelsen er oprettet, er der så nogle bestemte regler man skal følge?
Okay, når bestyrelsen så er oprettet og indmeldt til virk.dk. Er der så nogle regler/praksis man skal følge efter at have indsat en bestyrelse? Ændre det noget rent praksis at have en bestyrelse fremfor blot en direktion?
Først og fremmest betyder det jo at det nu er bestyrelsen som generelt indsætter direktionen - eller fyrer denne - og så har bestyrelsen jo et bestyrelsesansvar overfor virksomhedens "stakeholders" kunder, leverandører, ansatte osv.
Okay, tak for svar. Kan begge partnere, som fungere som virksomhedens direktion pt., godt sidde i bestyrelsen med 2-3 andre bestyrelsesmedlemmer?
det kan de godt - Ofte giver det ikke den store mening, for et af bestyrelsens alle vigtigste poster er at kunne afsætte direktionen. Hvis det så alligevel er direktør som er ejer så bliver verden lidt omvendt = direktøren kan opsige bestyrelsen
Så kunne du lige så godt undgå at give folk et formelt ganske alvorligt ansvar, og bare omgås rådgivere og ikke formel bestyrelse i mine øjne
vh John Hannove
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Bestyrelsens pligter fremgår af selskabsloven. I tillæg til valg på generalforsamling og registrering i virk, skal bestyrelsen føre en forhandlingsprotokol, samt de skal etablere en forretningsorden for deres virke .