Hejsa ... Håber nogen kan hjælpe mig! Jeg har netop oprettet et program, der skal holde styr på min konto og mit regnskab for en enmandsvirksomhed (et mindre bogforlag). Det er ikke en erhvervskonto, men en ekstra konto, som jeg har oprettet til formålet. Først og fremmest vil jeg spørge, om ikke det er ok at bruge en sådan konto til min enmandsvirksomhed, der ikke har de helt store udgifter og indtægter 2017 fremfor at oprette en egentlig erhvervskonto? Jeg ved godt, at fordi jeg ikke har et dankort knyttet kontoen, kan jeg ikke kontantbetale via virksomheden, i hvert fald må jeg hvis jeg bruger mit dankort være obs på at overføre fra kontoen, jeg bruger til virksomhed, til privatkontoen så det går i nul. Mit egentlige spørgsmål går på en del honorarstøtte, som jeg har fået, og som jeg har lagt ind på den konto, der er knyttet til forlaget. Det betyder jo, nu hvor jeg starter mit program for året 2017, matcher kontoen slet ikke indtægter og udgifter, eftersom honoraret er kommet ind sidste år og velsagtens ikke er en indtægt for mine varer og ikke står skrevet nogle steder? Hvordan skal jeg registrere dette honorarstøtte i mit regnskab, sådan det kan beregne mine indtægter og udgifter korrekt for årets gang og sådan jeg får en god start på mit regnskabsprogram? Mvh. Allan |
Hvis du har CVR som jeg forstår - så skal din bank lige acceptere at føje dit CVR nr til den private konto du bruger det er et krav fra skat/moms
Dit honorar fra sidste år - hvis det er betalt til dig som CPR inden du oprettede firmaet, skal være indberettet til skat af betaleren hvis denne var firma - så det skal du have dem til og det hører til sidste år - Honorar skal altid være indberettet direkte
var det faktureret af dig i firma sidste år - skal det bogføres for sidste år - du kan ikke blande år sammen
vh John Hannover