|
Hejsa
Jeg er lige flyttet hjemmefra og overvejer at få mig et studielån. Jeg læser HA og er på 3 og sidste år, hvor jeg skal til at skrive min bachelor. Jeg får SU og har et job, men kunne godt bruge lidt penge ved siden af. Men inden jeg tager et lån, har jeg lige lidt spørgsmål: Kan man tage SU lån i en måned eller binder man sig til en periode? Hvordan får man lige et SU lån? Har det nogen betydning, for hvor meget jeg må tjene på et år osv. eller giver det fradrag eller sådan?
Ellers nogen som har erfaring eller bare gode råd generelt, ville det være dejligt at høre fra jer:-)
På forhånd tak for hjælpen. |
Et SU lån tildeles på årsbasis og udbetales i månedlige rater. Mener det er omkring 2.500 kr i måneden. Du kan derefter frasige dig udbetalinger i enkelte måneder, ligesom du kan med dit almindelige stipendium. Så ja, teoretisk kan du lave et lån og så bare framelde dig samtlige måneder efter den første. Selvom du har underskrevet et lån for et år, hæfter du kun for hvad du reelt får udbetalt dvs. den ene måned. Pointen i at lave et lån på 2.500 kr i en enkelt måned lyder dog besværligt... Der burde din bank kunne ordne noget lettere.
Du optager lånet gennem et skema fra SU Styrelsen på samme måde du tilmeldte dig stipendiet.
Lån har ikke noget at gøre med din årlige indkomst, men du skal dog modtage almindelig stipendium samtidig med du modtager lånets udbetalinger.
Gode råd: www.su.dk og studiekontoret på dit uddannelsessted ![]()
Bliv gratis medlem