Jeg er 18 og min partner er 14.. Jeg har selv lige startet en personlig mindre ejet virksomhed (PMV).
Vi vil gerne starte virksomhed sammen, men vi står og ved ikke hvordan vi skal gøre, dels fordi min ven er under 18 og fordi jeg har et PMV ved siden af..
Er der nogen der kan hjælpe, med hvad vi skal stille op for, at vi kan starte virksomhed lovligt sammen, da min ven jo er under 18?
Da vennen er under 15 kan han ikke selv sammen med dig stifte noget. Du kan stifte IVS og så sælge ham 50% af anparterne - men tag banken i ed, for de er nok ikke vilde med konto til IVS med 18 og 14 årig som ejer Du skal være direktør og vennen ansat
2 stk lovpligtige arbejdsskadeforsikringer uanset løn og omsætning - regn ca 4000 kr
det kan du ja - også hvis han var 14 for den sags skyld. Han bliver medejer men er jo - helt som du der skal være direktør at se som ansat i f.eks. forhold til lovpligtig arbejdsskadeforsikring som skal dække to uanset omsætning og løn - og i forhold til f.-eks. at skulle have løn evt
Husk nu bare alle regler og omkostninger. overvej 55 kr efter min bog om netop IVS IVS er let stiftet - men der er en del regler og krav og det er ikke lige at fortyde da lukning tager lang tid Tag banken i ed inden - for erhvervskonto er lovpligtig og det er ikke sikkert de er vilde med kombi 18 og 15 årige som ejer i IVS for at være ærlig -
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det skal vel så nævnes at det ikke bare er at sælge anparterne til den 15 årige. Det kræver stadigvæk at hans forældre er inde over en handel.
Ja det gør det jo normalt - ved du om det også gælder hvis han ex bruger sine egne konfirmationspenge, som han jo godt må råde over selv - ud fra IVS jo som udgangspunkt IKKE giver ejer som sådan risiko for personligt tab - ud over ex den investerede 1 krone fra lommepengene? (ingen tvivl om bank i praksis nok kræver forældre ind over selvskyldnerkaution - hvis de overhovedet stiller op, derfor - få dem med inden)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ved du om det også gælder hvis han ex bruger sine egne konfirmationspenge, som han jo godt må råde over selv - ud fra IVS jo som udgangspunkt IKKE giver ejer som sådan risiko for personligt tab - ud over ex den investerede 1 krone fra lommepengene?
Bliver dig svar skyldig - men umiddelbart er det min opfattelse at risikoen som kapitalejer er større end måske den ene kr. Efter selskabslovens § 362 kan en kapitalejer blive erstatningsansvarlig hvis han med forsæt eller groft uagtsomt har tilføjet selskabet, andre medejere og 3. part tab. Og så er vi potentielt ude i noget som efter min opfattelse vil kunne fordre forældres underskrift. Umiddelbart bør der også være forskel på om du for egne midler køber anparter i eksempelvis en børsnoteret virksomhed eller om du køber i en virksomhed hvorved du bliver hovedaktionær.
ved du om det også gælder hvis han ex bruger sine egne konfirmationspenge, som han jo godt må råde over selv - ud fra IVS jo som udgangspunkt IKKE giver ejer som sådan risiko for personligt tab - ud over ex den investerede 1 krone fra lommepengene?
Bliver dig svar skyldig - men umiddelbart er det min opfattelse at risikoen som kapitalejer er større end måske den ene kr. Efter selskabslovens § 362 kan en kapitalejer blive erstatningsansvarlig hvis han med forsæt eller groft uagtsomt har tilføjet selskabet, andre medejere og 3. part tab. Og så er vi potentielt ude i noget som efter min opfattelse vil kunne fordre forældres underskrift. Umiddelbart bør der også være forskel på om du for egne midler køber anparter i eksempelvis en børsnoteret virksomhed eller om du køber i en virksomhed hvorved du bliver hovedaktionær.
lyder som altid - klogt nok
vh John H