Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

14 og 18 årig starter virksomhed sammen?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde.

Min partner og jeg står i følgende situation:

Jeg er 18 og min partner er 14.. Jeg har selv lige startet en personlig mindre ejet virksomhed (PMV).

Vi vil gerne starte virksomhed sammen, men vi står og ved ikke hvordan vi skal gøre, dels fordi min ven er under 18 og fordi jeg har et PMV ved siden af..

Er der nogen der kan hjælpe, med hvad vi skal stille op for, at vi kan starte virksomhed lovligt sammen, da min ven jo er under 18?

Håber på svar, Mvh :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46698
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Da vennen er under 15 kan han ikke selv sammen med dig stifte noget. Du kan stifte IVS og så sælge ham 50% af anparterne - men tag banken i ed, for de er nok ikke vilde med konto til IVS med 18 og 14 årig som ejer
Du skal være direktør og vennen ansat

2 stk lovpligtige arbejdsskadeforsikringer uanset løn og omsætning - regn ca 4000 kr

Erhvervskonto bank - svært og regn ca 2.000 kr

Årsrapport offentligt mm - mange skal bruge regnskabshjælp

Princippet svarer til dette http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/eje-et-selskab-som-under-18.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 15:04

Tusind tak for svar John!

Jeg skrev faktisk forkert i teksten, da jeg troede han var 14, men han faktisk lige er fyldt 15.

Vil det sige, at jeg nu kan stifte et IVS og hvor jeg så sælger ham 50%, hvor han dermed bliver medejer og ikke ansat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51

det kan du ja - også hvis han var 14 for den sags skyld. Han bliver medejer men er jo - helt som du der skal være direktør at se som ansat i f.eks. forhold til lovpligtig arbejdsskadeforsikring som skal dække to uanset omsætning og løn - og i forhold til f.-eks. at skulle have løn evt

Husk nu bare alle regler og omkostninger. overvej 55 kr efter min bog om netop IVS  IVS er let stiftet -  men der er en del regler og krav og det er ikke lige at fortyde da lukning tager lang tid
Tag banken i ed inden - for erhvervskonto er lovpligtig og det er ikke sikkert de er vilde med kombi 18 og 15 årige som ejer i IVS for at være ærlig - 

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:56

Det skal vel så nævnes at det ikke bare er at sælge anparterne til den 15 årige. Det kræver stadigvæk at hans forældre er inde over en handel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10

Whiskey:

Det skal vel så nævnes at det ikke bare er at sælge anparterne til den 15 årige. Det kræver stadigvæk at hans forældre er inde over en handel.

Yes  Ja det gør det jo normalt - ved du om det også gælder hvis han ex bruger sine egne konfirmationspenge, som han jo godt må råde over selv - ud fra IVS jo som udgangspunkt IKKE giver ejer som sådan risiko for personligt tab - ud over ex den investerede 1 krone fra lommepengene? (ingen tvivl om bank i praksis nok kræver forældre ind over selvskyldnerkaution Smile - hvis de overhovedet stiller op, derfor - få dem med inden)

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06

Cookie - John Hannover:
ved du om det også gælder hvis han ex bruger sine egne konfirmationspenge, som han jo godt må råde over selv - ud fra IVS jo som udgangspunkt IKKE giver ejer som sådan risiko for personligt tab - ud over ex den investerede 1 krone fra lommepengene?

Bliver dig svar skyldig - men umiddelbart er det min opfattelse at risikoen som kapitalejer er større end måske den ene kr. Efter selskabslovens § 362 kan en kapitalejer blive erstatningsansvarlig hvis han med forsæt eller groft uagtsomt har tilføjet selskabet, andre medejere og 3. part tab. Og så er vi potentielt ude i noget som efter min opfattelse vil kunne fordre forældres underskrift.  Umiddelbart bør der også være forskel på om du for egne midler køber anparter i eksempelvis en børsnoteret virksomhed eller om du køber i en virksomhed hvorved du bliver hovedaktionær.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
ved du om det også gælder hvis han ex bruger sine egne konfirmationspenge, som han jo godt må råde over selv - ud fra IVS jo som udgangspunkt IKKE giver ejer som sådan risiko for personligt tab - ud over ex den investerede 1 krone fra lommepengene?

Bliver dig svar skyldig - men umiddelbart er det min opfattelse at risikoen som kapitalejer er større end måske den ene kr. Efter selskabslovens § 362 kan en kapitalejer blive erstatningsansvarlig hvis han med forsæt eller groft uagtsomt har tilføjet selskabet, andre medejere og 3. part tab. Og så er vi potentielt ude i noget som efter min opfattelse vil kunne fordre forældres underskrift.  Umiddelbart bør der også være forskel på om du for egne midler køber anparter i eksempelvis en børsnoteret virksomhed eller om du køber i en virksomhed hvorved du bliver hovedaktionær.

lyder som altid - klogt nok

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)