Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af beskatningsgrundlag på firmabil, købt som 36 mdr+. brugtbil (Hyrevogn)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Har købt en firmabil for nogle år siden, er der nogen som kan henvise til en tabel eller anden kilde hvor beskrivelse af en evt. afskrivning af værdien på beskatningsgrundlaget således denne følger den reelle værdi eller er det kun muligt ved gensalg?

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:18

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 17. Dec 10
Skrevet kl. 10:29

Som beskrevet ovenover er bilen købt som over 36 mdr. gammel og har køer som taxa og dermed danner indkøbsprisen grundlag for det beskatningsgrundlag der benyttes, har haft bilen siden 2012 og afskrivning er foretaget regnskabsmæssigt, men får at vide det er muligt at afskrive beskatningsgrundlaget også..

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 13:23

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 17. Dec 10
Skrevet kl. 16:26

Er der nogle retningslinjer for dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33

Revisor - Thomas Jørgensen :

Du kan foretage skattemæssige afskrivninger af købsprisen

er det mig der ikke er med - men er det ikke to forskellige ting. Afskrivning af bilen skattemæssigt med 25% osv - og så beskatningsgrundlag HVIS den bruges som fri bil (har ikke helt fattet om det er det den gør) ud fra 

trådstarter :

Som beskrevet ovenover er bilen købt som over 36 mdr. gammel og har køer som taxa og dermed danner indkøbsprisen grundlag for det beskatningsgrundlag der benyttes 

hvor med over 36 mdr og ordet "beskatningsgrundlag der benyttes" vel peger på skat af fri bil, hvor det vel stadigt er 160.000 som mindste grundlag?

Er det en ren firmabil så er det jo blot alm afskrivning med 25% af restsum til samlede sum er under straksafskrivning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 10
Skrevet kl. 17:02

Det drejer sig beskatningsgrundlaget til mig som bruger af fri bil,  jeg ikke kan finde noget omkring hvordan man får det ned således det matcher bilens reelle værdi,  da beskatningsgrundlaget (Indkøbspris) er den samme som den var da bilen blev anskaffet i 2012 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40

wetter:

Det drejer sig beskatningsgrundlaget til mig som bruger af fri bil,  jeg ikke kan finde noget omkring hvordan man får det ned således det matcher bilens reelle værdi,  da beskatningsgrundlaget (Indkøbspris) er den samme som den var da bilen blev anskaffet i 2012 

minimum er 160.000 kr som beskatningsgrundlag   Fra skat:

For nye biler og biler, som på anskaffelsestidspunktet er højst tre år gamle, sættes værdien til nyvognsprisen. Det gælder fra tidspunktet for indregistrering første gang og de efterfølgende 36 måneder. Herefter nedsættes værdien til 75 procent, dog mindst 160.000 kr. 

For brugte biler, der er anskaffet mere end tre år efter første indregistrering, anvendes købsprisen som grundlag for beregningen, dog som minimum 160.000 kr. 

Eksempel

Bilen er fire år, når du får den stillet til rådighed. Dens markedsmæssige værdi er 100.000 kr. Dens værdi sættes dog som minimum til 160.000 kr.
Bilens værdi 160.000 kr. (som er minimum)
Miljøtillæg (5.000 kr. + 50 %) 7.500 kr.
Skat af 25 pct. af værdien: 0,25x160.000 = 40.000 kr.
Hertil lægges miljøtillægget på 7.500 kr. 40.000 kr. + 7.500 kr. = 47.500 kr.
Du skal altså beskattes af 47.500 kr. Hvor meget det præcis betyder i kroner og øre for dig, afhænger af din skatteprocent. Beløbet 47.500 kr. vil indgå i rubrikken for lønindkomst på din årsopgørelse.

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Dec 10
Skrevet kl. 18:03

Tak for dit indlæg.

Prøver at formulere mig anderledes.

Har haft bilen siden 2012 bilen var på det tidspunkt over 36 mdr.

Den kostede 410.000,00 i 2012 og dette er fortsat mit beskatningsgrundlag i 2016.

Afskrivning regnskabsmæssigt, samt indkøb og vurdering samt mindstebeløb har jeg styr på :)

Bilen har naturligvis ikke den værdi mere, nok nærmere det halve.

Kan man få sit beskatningsgrundlag 410.000,00 sat ned således det matcher bilens vurdering?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

det må vel være den tekst fra skat som siger:

"For brugte biler, der er anskaffet mere end tre år efter første indregistrering, anvendes købsprisen som grundlag for beregningen" som jeg ser det - altså desværre et højt grundlag - men vent gerne på andre

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)