Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med et overskud på knap 30.000 kr i 2016. Derudover har jeg kørsel for godt 11.000 kr. Virksomheden handler med brugte møbler og mit spørgsmål er så hvor meget jeg skal betale i skat af de 30.000 kr. Ved ikke om jeg blander tingene sammen, men har tidligere hørt om brugt moms på 20 procent af overskuddet. Håber på hjælp her eller råd om hvor jeg ellers får hjælp 🙏🏻 |
Det lyder lidt farligt når du siger du tidl har hørt om 20% moms af overskud og brugtmoms, for brug af brugtmoms kræver jo, at du hele tiden i indkøbsbilag og salgsbilag nøje har fulgt reglerne. Ellers er det jo moms af hele omsætningen og ikke forteneste -
Jeg synes, hvis du er spor i tvivl, at du skal kontakte en online bogholder/økonomi person, så du ikke pludseligt står med et skatte/momsproblem
Din kørsel, forudsat i egen bil og efter meget nøje ført kørebog (store dokumentationskrav til selvstændig der jo kontrollerer sig selv) får du som fradrag så det reducerer dit resultat - det sker som skatteregulering af dit driftsresultat til resultat til skat
Nettofortjeneste efter moms betaler du skat af med formentlig 42% ca
vh John Hannover