Jeg skal bogføre løn for første gang og har et par spørgsmål. Jeg har læst andre tråde herinde om løn og bogføring og læst diverse guides på nettet. Jeg er i tvivl om hvorvidt en simpel eller udvidet bogføring er bedst at bruge og har et par spm.:
1. Er det et lovkrav at der skal være særskilte konti på resultatopgørelsen for både løn, AM-bidrag, ATP og A-skatter? Eller kan man principielt nøjes med blot 2 konti, en konto der hedder "Bruttoløn" (altså løn inkl AM-bidrag og medarbejderens ATP) og så en konto der hedder "ATP virksomhed"?
2. Hvis ja, hvad er da ulemperne ved sådan en simpel bogføring i resultatopgørelsen fremfor en mere detaljeret der har konti for både "nettoløn", "ATP medarbejder", "ATP virksomhed", "AM-bidrag" og "A-skatter"?
Vi er pt. en lille virksomhed med 1-2 ansatte, herunder undertegnede som ejer. Jeg vil bruge Danløn men pt. bogføre lønnen manuelt i mit økonomisystem (Xena) da integration til Danløn ikke er lavet færdig endnu.
AM indkomst løn (brutto) som hele beløbet i debet drift og så i status nettoløn som det medarbejderen får på dispositionsdag + konto skyldig skat (enten en post eller delt i skyldig a skat og am bidrag men ikke nødvendigt og skat trækker det også på din konto som ET beløb) og konto skyldig ATP.
Fordelen er vel først og fremmest lidt mere overblik og svarer også til det du nok får fra danløn når integration er klar til Xena. Det er de konti jeg får fra danløn med integration til mit program
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Er det rigtigt forstået at det du betegner AM indkomst løn er bruttolønnen fratrukket medarbejderens ATP? I så fald stemmer det nemlig med det som er angivet på den Danløn rapport jeg har.
Har du så ikke også en konto der hedder ATP i resultatopgørelsen?
Når du taler om nettoløn i status er det så blot en kreditering i passiverne på banken? Eller bruger du en konto der hedder "skyldig nettoløn" indtil betalingen er sket på banken? Eller gør du noget helt tredje?
Jeg vil i hvert fald mene, at man skal have konti som kan stemmes af til det indberettede til skat. Således at man tydeligt kan følge f.eks. det indberettede ATP stemmer til det udgiftsførte ATP i resultatopgørelse.
Tak for input Frederik-N. Det lyder egentlig meget fornuftigt.
Jeg tænker om ikke man så faktisk skulle have konti for både A-skatter, AMB og ATP i resultatopgørelsen så alt dette kan afstemmes med hvad der rent faktisk er betalt til SKAT? Det er bare ikke direkte så adskilt på Danløns bogføringsrapport.
bruttolønnen er det samlede beløb du skal af med til alt - medarbejder _ am skat - atp i en konto i drift - og sådan anviser danløn det - blot EN post i drift
ATP har så modpost i status ganske som skat og nettoløn og de er så på den konto indtil medarbejder får pengene hvor de modposteres kredit bank og samme med skat/am
ATP, skat (evt delt i a skat og ambidrag men ikke nødvendigt da skat opkræver i et beløb) står med modposten i status og kan jo afstemmes derfra - også det svarer til den anvisning du får fra integration som danløn giver til bogføring
du ser den øverste er driften - de andre er status i dette lille billede
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER