Er der nogen af jer, der har erfaringer med forsinkede regninger fra en serviceyder? I en lille udgivergruppe, som jeg er med i, har vores forlægger netop fra sit mikroforlags webshopudbyder modtaget en faktura med krav om betaling med tilbagevirkende kraft af 35 måneders betalingsgatewaygebyr, som deres regnskabsansvarlige åbenbart har overset (!), og som derfor aldrig er blevet tilføjet deres normale kvartalsfaktura. Ekstraregningen er på knap 9.000 kr. (inkl. moms), og det kan vel gøre selv den bedste lille forlags-iværksætter bleg om næbbet! Og så lige op til jul…
Er der nogen, der ved, hvordan man kan/skal forholde sig i denne situation? På den ene side har udbyderen jo ydet denne service, så det er vel forståeligt nok, at de vil have betaling for den – men på den anden side er der gået næsten 3 år, før de opdager deres fejl, og på nettet har vi fundet flg. udtalelse fra Forbrugerhotlinen:
”Hvis en erhvervsdrivende ved en fejl har opkrævet et for lavt beløb for en ydelse, er det under visse omstændigheder muligt for den erhvervsdrivende at opkræve det manglende beløb på et senere tidspunkt. Den erhvervsdrivende kan risikere at miste sit krav, hvis den erhvervsdrivende ikke opkræver beløbet inden for tre år.”
Hvilke omstændigheder er der monstro tale om her?
Jeg ville være meget glad for jeres input i denne sag – god jul til alle!
Hvis det er købt en vare (uanset om det er en service eller fysisk vare) så skal den betales. Jeres forlægger kan umuligt have glemt at betale hostingen i 35 måneder... Så derfor skal den betales.
Du kan ikke bruge Forbrugerhotlinen til noget da det vi har her er en aftale mellem 2 erhvervsdrivende.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Umiddelbart forældres fordringer efter 3 år, så jeg vil mene at udgangspunktet er at der skal betales for de seneste 3 år, og ikke hvad der ligger før.
Ekstraregningen er på knap 9.000 kr. (inkl. moms), og det kan vel gøre selv den bedste lille forlags-iværksætter bleg om næbbet! Og så lige op til jul…
Men det kan jo være han vil splitte i mindre bidder , når nu de har lavet fejlen :)
Firmaet har jo selv lavet aftalen med udbyderen og så sættes der vel penge til side til sådan en fast månedlig regning/udgift, så pengene burde jo stå et eller andet sted i regnskabet og på en bankkonto et sted :)
Sådan ville de fleste firmaer da normalt gøre vil jeg mene.
Tak for mange svar. Der er intet glemt, forlæggeren har været i god tro om at der blev betalt det der skulle. Udbyder har glemt posten på fakturaerne. Og ja, det må vel blive en afdragsordning.