Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af computer udstyr + Dinero guide

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg er ny alle vegne og har startet min egen lille enkeltmandsvirksomhed da jeg freelancer i filmbranchen og har haft brug for at købe lidt udstyr for de penge jeg tjener.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvordan jeg indberetter de ting jeg køber, jeg bruger f.eks. DINERO men kunne godt bruge en lille guide til lige at forstå det helt korrekt.

Jeg har f.eks. købt mig en computer + tilbehør og svært ved at forstå om jeg kan bruge de resterende penge jeg har tilbage på mit firma konto til at købe flere ting.

Jeg har eksempelvis tjent 18.000 kr. ex moms22.500 kr. inkl. moms) og nu brugt 13.301,40 kr. ex moms (16.626,75 kr. inkl. moms), altså jeg har 4698, 6 kr. ex. moms. tilbage (5873,25 kr inkl. moms).
Kan jeg bruge de resterende penge på at købe lidt flere ting som også er arbejdsrelateret? Eller er der nogle penge jeg SKAL kunne betale tilbage af en eller anden årsag fordi min computer har værdi?

Jeg har forstået det som om at, hvis jeg bruger pengene inden året er omme, så skal jeg ikke betale skat af pengene. Er det korrekt?
Min computer har kostet lidt over 12.000 kr. vil det så sige at jeg skal kunne betale et eller andet af den tilbage fordi den har firma værdi?

Et andet spørgsmål også, jeg har efter mit køb været inde og trykke +Nyt køb og udfyldt felterne for mit køb. Skal jeg gøre andet? Jeg bruger nok min computer 5-10% til privat brug, men hvor skriver jeg det ind henne?

Håber at i kan hjælpe og at jeg ikke er for forvirrende at forstå. Blev guidet af en ven, men jeg er bange for at jeg ikke helt er med på alt. :-)

På forhånd tak.

MVH

Mel

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 20:17

Hej,

For nemheds skyld kommer jeg lige med et eksempel.

Du har solgt for 18.000 kr. og købt for 13.300 kr. dvs. du har et overskud på 18.000-13.300 = 4.700 kr. 

Dem skal du som hovedregel beskattes af. Som hovedregel er det ind i personlig indkomst, og en beskatning på lige fod med normal løn. 
Man kan vælge at blive beskattet efter regler for Virksomhedsordingen (VSO) eller Kapitalafkastordningen.
I vso kan man f.eks. vælge at lade de 4.700 kr. gå over på en konto for opsparet overskud, således at du ikke bliver beskattet af dem lige nu og her, men først senere, når du vælger at trække dem ud.

En helt anden ting er, at du måske skal ind og kigge på grænsen for småanskaffelser, den ligger vidst nok på 12.900 kr., som betyder at alt det du har købt som er under 12.900 kr. kan du få lov at trække fra med det samme. (f.eks. papir til printer, kuglepenne osv.) En større ting som f.eks. en computer skal man aktivere, og kan ikke få fradrag for den med det samme. Den skal aktiveres og afskrives over levetiden. :)

Håber det giver mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42

frederik har svaret-. Husk lige, at hvis du har computer hjemme - skal du ikke umiddelbart forvente fuldt momsfradrag. Skat vil, nok berettiget, forvente du også bruger den privat

Du skal derfor ændre momsfradrag så du f-eks. trækker halv moms fra ved 50/50 forbrug ( eller hvad du kan sandsynliggøre)

Derudover kan du købe som du vil - så længe det er rent firmabaseret og hver ting koster hver for sig 12.900 kr ex moms
Husk tingene bliver ikke dine selv om de er afskrevet. Du skal have liste over aktiver så du kan tage dem ud igen ved omdannelse  - salg eller lukning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Dec 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:31

Mange tak for jeres svar! Jeg forstår det meget bedre nu. :-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)