|
Jeg har arbejdet med noget affiliate marketing ved siden af mit studie og har bare brugt min PayPal konto til at modtage betalinger og betale for diverse omkostninger, så det der står på kontoen lige nu er mit overskud. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og en erhvervskonto, men har sådan set ikke hævet penge ud af PayPal endnu da jeg for det meste bare har reinvesteret i marketings ydelser. Mine spørgsmål er: 1. Så nu hvis jeg vil hive alle pengede ud af min PayPal account ind på min erhvervskonto hvordan gør jeg så med bogføring af de enkelte overførelser fra PayPal? Og hvad med de valideringsbeløb PayPal har lavet? 2. Er det lige meget da det er en enkeltmandsvirksomhed og det kun er overskud der tæller? 3. Jeg har modtaget de forskellige affiliate betalinger fra forskellige lande, men hovedsagligt fra USA hvilken betydning har det i forhold til moms? |
1
Din bogføring er ikke efter hvad du flytter eller ikke flytter fra PayPal. Det er de indtægter du har - som du via det bilag det udløser, bogfører som indtægt uanset de går i en dansk bank eller paypal. Indtægten bogføres når den udløses uanset hvad
Går de ind på paypal, så skal du oprette en beholdning (helt som bank og kontomæssigt samme sted - ved siden af den) som hedder paypal og her bogføre du INDTÆGT i drift - mod paypal i status
Når du siden flytter fra Paypal til bank, så bogføre du bare kredit (minus) paypal i status til debet bank i status - så stemmer paypal og bank hele tiden
Har du betaling i dollars skal det omregnes, og her bør evt tab / gevinst på veksling til DKK have egen plads - ganske som du kan have det til evt gebyrer o.l.
2
Helt ligemeget - det er kun overskud fra indtægterne som tæller, hvor pengene står er ligemeget http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html
3
Det har betydning for din momsangivelse om det er salg til EU hvor salges skal angives for hver affiliate partner VAT nr + i momsrubrik C - hvis det er EU og hvor det blot skal i rubrik C hvis det er USA. Du har givet en konto for ydelsessalg EU og en for ydelsessalg verden (uden for EU)
----------------
Du kan garanteret finde en rimelig online bogholder herinde - som kan sætte det rigtigt igang for dig, hvis du er helt ny i det her som enkeltmands, så du ikke står med en skatte/moms overraskelse
vh John Hannover
Bliv gratis medlem