Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsomdannelse

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 15. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Fra  C. G. Byg Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg startede jan 2015 en Personlig ejet virksomhed. (Tømrer)
Det startede som sidebeskæftigelse men er nu fuldtid så jeg vil omdanne til IV's. Med modellen IV's Holding og ApS drift.

Mine spørgsmål lyder på følgende:
Hvad er bedste måde at få min virksomhed omdannet? Er bekendt med skattefri virksomhedsomd. Osv. Men i og med der ikke er det store overskud i virksomheden, samt aktiver er samlet set for 60.000 kr delvis nedslidt værktøj købt over de sidste 2 år alt sammen straktafskrevet.
Er det ikke at afvikle min virksomhed, betale udestående moms osv og så starte ny IV's osv?
Virksomhedens aktiver er straktafskrevne så de udgør vel ikke en reel værdi i virksomheden ?

Vh casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59

Gå til en økonomikyndig (evt revisor) men

Du kan ikke omdanne til IVS (holding) kun til ApS så metoden duer ikke - men du kan evt omdanne til ApS forudsat der er værdier

Afvikle virksomheden du har - kan koste skat - i goodwill og i de her straksafskrevne aktiver som i høj grad stadigt kan have værdi, skal tages ind ved salg til dig selv eller andre - med moms efter specielle momsregler - helt uanset straksafskrivning - aktiver og goodwill som absolut bør beregnes for ikke at give overrraskelse  - skal opgøres og kan udløse skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Dec 16
Fra  C. G. Byg Skrevet kl. 20:17

Tak for svar John.

Jeg er bekendt med at jeg ikke kan omdanne personlig til IV's.

Som jeg ser det har jeg 2 muligheder men er i tvivl om hvad er bedst:

1: afvikle virksomhed efter alle regler, opgøre og sælge aktiver samt beskattes af evt goodwill som du skriver. Og derefter oprette Ivs (Holding) og ApS (drift) ved at låne 50.000 til Holding, stifte ApS. Hæve overskud fra ApS. Beholde 25% i Holding og betale delvis skyldig tilbage osv. . .

2: vente til 1/1 og benytte mig af skattefri virksomhedsomdannelse efter gældende regler, hvilket for mig virker mere revisor krævende. Og så omdanne til ApS (Holding) og ApS (Drift). Som så kræver et permanent indskud af 50.000 nu! . ?

Jeg har altid ordnet mit regnskab selv og har ikke omsat for over 300.000 så det har været relativt overskueligt. Men er klar over at fra nu af kræver det revisor assistance.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:26

1 forstår jeg ikke. Oprette Hoding ved at låne 50 t til holding. Du skal jo bruge 50.000 selv personligt for at gøre det (du må godt låne dem personligt) og ja så kan du stifte aps og det kan så stifte IVS. Men hæve overskud i ApS? Du må ikke hæve noget af stiftelseskapitalen - de 50.000 skal blive stående. Du må kun hæve enten ved udbytte (når der er frie midler som er beskattet som udgangspunkt) fra et overskud - eller via løn

2 vente og omdanne til ApS efter 1/1 kan være fint med ja det kræver revisorerklæring - og ved omdannelse kræves jo ikke penge, det kan jo netop kun laves hvis der er "frie værdier" i din virksomhed til de 50.000 kr og det er der jo nok ikke med 30.000 kr omsat og så er det jo udelukket

Nemmeste er nok at få opgjort værdier af aktiver og evt goodwill og leve med den skat det kan give (få hjælp til beregning) - sælge aktiver til et nystiftet IVS (bør jo så stiftes med penge til dem eller du skal lave lån

Så har du et IVS. Jeg er ikke klar over hvorfor du har behov for holding, men ellers må du vel stifte to IVS og klare dig med det - eller låne 50 t og få et ApS

Læs fordele / ulemper ved holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 15. Dec 16
Fra  C. G. Byg Skrevet kl. 20:45
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50

jo det er en mulighed - under pt 4 - Jeg ved ikke hvor alm benyttet den er - men den bør absolut fungere - igen når der er overskud til at betale tilbage efter selskabsskat i holding - til IVS og det har lagt 25% til side - og når man husker på man så ved lukning eller salg - beskattes af alt fra 1 kr og op i stedet for af 50.000 kr - men skatten er udskudt

Bare stadigt husk på at hvert selskab giver hver sin omkostning - faste omkring 4 - 8000 kr per år - både holding og drift

vh John H

Tilmeldt 15. Dec 16
Fra  C. G. Byg Skrevet kl. 21:17

Tak for din tid John. 

Det besvarede mange spørgsmål. 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:11

Hej Casper

Det er omkostningstungt til bl.a. revisor at have en lille enkeltmandsvirksomhed som man omdanner skattefrit til et ApS og eftefølgende skal lave en skattefri aktieombytning for at få koblet et holdingselskab på. Den løsning lyder umiddelbart ikke til din fordel.

Såfremt du vil have holding og drift ApS, ser jeg den bedste mulighed for dig som:

Stifte Tømrer Holding ApS med 50.000. Disse 50.000 bruger Tømrer Holding ApS til at stifte Tømrer Drift ApS. Der skal således kun 50.000 til at stifte de 2 selskaber. Tømrer Drift ApS køber så, til markedsværdi, aktiverne fra din enkeltmandsvirksomhed. Jeg vil ikke tro, at der er goodwill i denne forbindelse ud fra de oplysninger du har givet. Selvom du skattemæssigt har straksafskrevet dit værktøj kan de jo godt have en værdi - og ved salg til Tømrer Drift ApS skal du beskattes i din enkeltmandsvirksomhed af salgsværdien af værktøjet inden du kan lukke enkeltmandsvirksomheden ned. 

Få en advokat til at hjælpe med stiftelsen af selskaberne. Hvis du har brug for revisorhjælp assisterer jeg gerne med at svare på spørgsmål hvis det er. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:28

Revisorelev, hvorfor binde 50.000 kr. i selskabskapital hvis han kan lave et holding for 1 kr. og så stifte aps via lån til holding?

Det er den model som trådstarter selv er inde på. Aps på klods betalt af driften selv.😉

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 22:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan du have helt ret i. Smart, men uhensigtsmæssig i min optik. Hvis der skulle ske det uheldige at det ikke gik som det skulle ville der ikke være fradrag til Casper udover den krone han har indskudt hvor han kan fradrage 50.000 hvis han stifter et ApS i stedet. 

Inden udgifter til advokat er betalt er vi allerede inde i en kapitaltabssituation. 

Har han 50.000 i egen lomme han kan bruge synes jeg han skal stifte et ApS, men det er min personlige holdning. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)