Man kan i princippet oprette konti til alt. At du aldrig har stødt på folk der gør er jo nok ikke tilfældigt! Indskudskontoen er ikke en bogføringskonto, det er udelukkende et element i VSO'en. Den har i sig selv intet med virksomheden at gøre.
Når du søger at rette fejlinformation bør du i det mindste gøre det korrekt, måske endda en forklaring på hvorfor det er forkert. Det er ikke kun kontante beløb som kan indskydes/overføres til mellemregningskontoen, læs venligst hele virksomhedsskattelovens § 4a, det står ret klart hvad der udover kontanter kan bogføres herpå.
Dernæst, så læs venligst hele indlægget inden du påstår noget er forkert. Jeg skriver planlægning er essentielt, og hvis du planlægger korrekt kan en bil sagtens indskydes via mellemregningskontoen! Det kunne eksempelvis foregå via en bankoverførsel til virksomheden for derefter at købe bilen derfra, eller indskud af bilen sammen med noget privat gæld for derefter at lave en omvendt hævning af gælden. Uanset hvad, skal det planlægges. Men det er da tilladt at udnytte mulighederne i VSO'en i stedet for at starte med kun at se begrænsningerne.
Jeg giver dig ret, skulle nok have formuleret mig anderledes. Men du får det godt til at lyde nemt, (efter min erfaring) også mere nemt end det er i praksis. Det er i praksis (for en igangværende VSO vel at mærke) meget sjældent at man kommer ned i posteringer på indskudskontoen og navnligt udtagning af aktiver. At, det skulle være skattefrit kan i høj grad diskuteres. Direkte og isoleret set i forhold til indskudskontoen er det nok korrekt, men konsekvenserne skattemæssigt i den øvrige hæverækkefølge gør at jeg personligt aldig vil bruge formulering "at man skattefrit kan tage aktiver ud via indskudskontoen"
Det er korrekt der skal oprettes en indskudskonto, men ikke som en del af virksomhedens bogføring. I virksomhedens bogføring er det en hævekonto eller mellemregningskonto som bruges. Du kan i princippet oprette alle de hævekonti man vil og man kan også i bogføringen navngive den indskudskonti, men det ændrer ikke på; der er tale om en hævekonto/mellemregning og alle virksomhedens posteringer ind/ud af virksomheden skal igennem en af de 2 konti. Indskudskonti er først en del af selve VSO-beregningen.
Jeg kan personligt ikke se at en særskilt konti i virksomhedens bogføring navngivet "indskudskonti" er andet end støj og unødig kompleksitet. |
Det lyder smart for at omgå reglerne og begrænsningerne i kontante beløb, men er du sikker på den bliver godkendt af SKAT i praksis og at SKAT ikke ser det som omgåelse af reglerne?
Har du selv haft kunder der har anvendt den mulighed?