Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af VSO - indskud af bil

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

hansiboy:

Man kan i princippet godt oprette en særskilt konto i bogholderiet til at bogføre indskudskontoen på. Jeg er dog aldrig før stødt på folk som har gjort det. Typisk holder man styr på de krævede oplysninger for at anvende virksomhedsskatteordningen i et særskilt excel ark eller lignende, da der alligevel er behov for flere oplysninger end hvad der vil fremgår af bogføringen.

Man kan i princippet oprette konti til alt. At du aldrig har stødt på folk der gør er jo nok ikke tilfældigt!

Indskudskontoen er ikke en bogføringskonto, det er udelukkende et element i VSO'en. Den har i sig selv intet med virksomheden at gøre.

hansiboy:

Og lige for at rette en fejlinformation fra Jesper_nl: Det er kun kontante beløb som kan indskydes/overføres til mellemregningskontoen. Overførslen af bilen kan kun ske som et indskud på indskudskontoen, uanset om det sker ved virksomhedsstart eller sker senere.

Når du søger at rette fejlinformation bør du i det mindste gøre det korrekt, måske endda en forklaring på hvorfor det er forkert.

Det er ikke kun kontante beløb som kan indskydes/overføres til mellemregningskontoen, læs venligst hele virksomhedsskattelovens § 4a, det står ret klart hvad der udover kontanter kan bogføres herpå.

Dernæst, så læs venligst hele indlægget inden du påstår noget er forkert. Jeg skriver planlægning er essentielt, og hvis du planlægger korrekt kan en bil sagtens indskydes via mellemregningskontoen! Det kunne eksempelvis foregå via en bankoverførsel til virksomheden for derefter at købe bilen derfra, eller indskud af bilen sammen med noget privat gæld for derefter at lave en omvendt hævning af gælden.

Uanset hvad, skal det planlægges. Men det er da tilladt at udnytte mulighederne i VSO'en i stedet for at starte med kun at se begrænsningerne.

hansiboy:

Jesper_nl:
Derudover er det forkert at du kan tage aktiver skattefrit ud via indskudskontoen! Når først VSO'en er igangværende kan aktiver KUN tages ud via den almindelige hæverækkefølge eller et evt. indestående på en mellemregning.

Såfremt man ikke har overskud eller hæver mere end der er tjent, vil man jo via hæverækken ende med at hæve på indskudskontoen og de penge er skattefri. Så det er ikke forkert hvad Cookie har skrevet, omend der var plads til uddybning :)

Jeg giver dig ret, skulle nok have formuleret mig anderledes. Men du får det godt til at lyde nemt, (efter min erfaring) også mere nemt end det er i praksis. Det er i praksis (for en igangværende VSO vel at mærke) meget sjældent at man kommer ned i posteringer på indskudskontoen og navnligt udtagning af aktiver.

At, det skulle være skattefrit kan i høj grad diskuteres. Direkte og isoleret set i forhold til indskudskontoen er det nok korrekt, men konsekvenserne skattemæssigt i den øvrige hæverækkefølge gør at jeg personligt aldig vil bruge formulering "at man skattefrit kan tage aktiver ud via indskudskontoen"

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Der skal ikke være en indskudskonto i bogføringen, det er udelukkende en beregningteknisk opgørelse der bruges i selve opgørelsen af VSO'en og som intet har med selve virksomheden eller dens bogføring at gøre.
skal man ikke - hvis man skyder aktiver ind - oprette en indskudskonto (selvklart først når der indskydes - som her ?  Erkender VSO ikke er et speciale 

Fra   Bruun-dalgaard   -  http://www.bruun-dalgaard.dk/virksomhedsordningen-0

For at adskille privat- og virksomhedsøkonomien, skal alle transaktioner mellem privat- og virksomhedsøkonomi registreres særskilt. Dette krav opfyldes ved hjælp af tre konti, hvorpå transaktioner mellem virksomhedsdelen og privatøkonomien registreres:

• en "indskudskonto" oprettes med det formål at styre beløb, der er indskudt i virksomheden af beskattede midler og som dermed kan tilbageføres skattefrit til den erhvervsdrivende.
  • en "hævekonto" oprettes til at styre overførsler mellem virksomheden og privatøkonomien.
  • en "mellemregningskonto" oprettes til at styre låneforhold mellem virksomheden og privatpersonen.

vh John H

Det er korrekt der skal oprettes en indskudskonto, men ikke som en del af virksomhedens bogføring. I virksomhedens bogføring er det en hævekonto eller mellemregningskonto som bruges. Du kan i princippet oprette alle de hævekonti man vil og man kan også i bogføringen navngive den indskudskonti, men det ændrer ikke på; der er tale om en hævekonto/mellemregning og alle virksomhedens posteringer ind/ud af virksomheden skal igennem en af de 2 konti.

Indskudskonti er først en del af selve VSO-beregningen. 

Jeg kan personligt ikke se at en særskilt konti i virksomhedens bogføring navngivet "indskudskonti" er andet end støj og unødig kompleksitet. 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 15:41

Det lyder smart for at omgå reglerne og begrænsningerne i kontante beløb, men er du sikker på den bliver godkendt af SKAT i praksis og at SKAT ikke ser det som omgåelse af reglerne?

Har du selv haft kunder der har anvendt den mulighed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06

Jesper_nl:
Jeg kan personligt ikke se at en særskilt konti i virksomhedens bogføring navngivet "indskudskonti" er andet end støj og unødig kompleksitet. 
fino tak

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:50

Revisoreleven:

Det lyder smart for at omgå reglerne og begrænsningerne i kontante beløb, men er du sikker på den bliver godkendt af SKAT i praksis og at SKAT ikke ser det som omgåelse af reglerne?

Brugen af mellemregningskonto til en sådan disposition er på ingen måder omgåelse af reglerne, tværtimod.

Det er at udnytte ordningen til fulde. De facto fungerer mellemregningskontoen ikke anderledes end en mellemregninger i kapitalselskaber, de må jo heller ikke blive negative (I virksomheden eller selskabets favør).

Revisoreleven:

Har du selv haft kunder der har anvendt den mulighed?

Ja, det har jeg! Og flere af dispositionerne er vendt med Skat. 

Det hvad Skat altid kontrollerer i denne sammenhæng er tidspunktet for overførslerne. Fuldstændig efter samme princip som når de kontrollerer ulovlige aktionærlån

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:42

Rart at vide, det kan jo potentielt betyde en hel del.. 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)