Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af kørselsgodtgørelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har en lille konsulentvirksomhed, og har i den forbindelse en smule kørselsgodtgørelse i egen bil til gode. Må jeg gerne lave en ren udbetaling af kørselsgodtgørelsen - altså uden OGSÅ samtidig at udbetale almindelige gage, eller hvordan forholder det sig?

Jeg ved, det kan lade sig gøre i Danløn, som er det system, jeg bruger, men vil gerne være sikker på, at det er i orden i forhold til reglerne.

På forhånd mange tak for hjælpen :)

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51

Har du et selskab - IVS eller ApS så er svaret klart nej. Der skal være en helt reel løn til = med i dette link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html og i det kan du se lidt skatte råd fra div revisorer:

Der gives et par rigtigt gode råd - uden det er en klar facitliste for størrelsen af lønnen desværre -:
  • Sørg for at du får en løn på ikke under 5.000 kr helt fast om måneden fra selskabet
  • Er kørepenge større, bør lønnen tilsvarende være det.
  • Indberet kørepengene til skat i felt 48 i e-indkomst ved HVER udbetaling
  • Om muligt så lad køreregnskab få en intern kontrol i firmaet, f.eks. af bogholderen som f.eks. skal følge en skriftlig procedure.
  • Sørg for at kørselsregnskab minutiøst overholder alle krav.

Fra revisor fik jeg også dette gode generelle råd: "Som udgangspunkt skal der ske en almindelig aflønning, svarende til hvad der ville være blive udbetalt til en uafhængig person. Det vil desuden være usædvanligt hvis f.eks. kørselsgodtgørelsen overstiger den kontante løn."  

Har du personlig virksomhed så udbetaler du ikke som udgift (og der findes løn jo ikke) men tager det som skatteregulering = fører omhyggeligt kørebog og tager det samlede beløb som fradrag ved at reducere dit resultat til skat med beløbet

Husk skat vil ofte stille større krav til kørebog for selvstændige end for ansatte - da der jo ikke er en arbejdsgiver til at kontrollere med interesse i Ikke at udbetale noget unødvendigt

vh John Hannover

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 22:21

Hej John

Det var dælme et hurtigt og godt svar. Mange tak...!

Jeg antager, at indberetningen er fin til e-indkomst, når jeg laver det over Danløn, ikke sandt? Altså, at jeg ikke skal gøre noget særskilt efterfølgende i felt 48, men at denne del kører automatisk.

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26

Ja hvis du er et selskab som jeg går ud fra du må være ved brug af danløn - da man jo ikke bruger det i alm personlig virksomhed overhovedet , så går jeg også ud fra alt går korrekt til skat - og du så bare som med alt andet skal kontrollere det står korrekt

vh John H

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 00:04

Helt rigtig antagelse. Der er tale om et APS. Endnu en gang mange tak for hjælpen. Much Appreciated...!

God aften.

/Lasse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)