Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp min kære moder!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde.

Det er således, at min mor havde tænkt sig, at starte sin egen virksomhed som (billedkunstner).

Da hun skulle ansøge om CVR. nr, skulle hun udfylde et spørgeskema, over en masse konkrete oplysninger omkring hendes virksomhed - i den anledning skulle hun svare på et spørgsmål ang. momsregistrering, hvor hun blev nødt til at tale med en dame fra SKAT, hvor hun fik at vide hun skulle sætte kryds ved "ja til momsregistrering" OGSÅ selvom, at damen sagde man ikke behøves betale moms, når man er billedkunstner.

Hun oprettede så sin enkeltmandsvirksomhed og fik dermed et CVR nr. omkring Maj måned..

(Der er IKKE sket noget salg siden da) og for omkring en måned siden, fik hun så en udgift fra SKAT, hvor hun skal betale omkring 800 kr. (i moms) OGSÅ selvom, at min mor er billedkunstner og dermed ikke burde betale moms (ifølge SKAT).

1. Min mor går nu og undrer sig over, om informationerne fra SKAT er en fejl og om man rent faktisk skal betale moms, også selvom man er billedkunstner - kan nogen be eller afkræfte det?

2. Bør min mor overhoved betale moms, hvis hun intet salg har haft?

Håber virkelig på svar! Mange hilsner.

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 18:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hun har nok fået en regning fra skat på 800 kr. fordi hun IKKE selv har indberettet moms. I såfald sender SKAT et gæt og så vidt jeg ved også et rykkergebyr.

Hun skal blot indberette nul-moms hvis hun ikke har solgt noget.

mht. kunstnermoms er det lidt indviklet. Følgende link giver et overblik :-)

http://www.18nov.dk/Medlemssider/Kunstnermoms.html

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:14

Anders Bruun Rasmussen:
Hun har nok fået en regning fra skat på 800 kr. fordi hun IKKE selv har indberettet moms. I såfald sender SKAT et gæt og så vidt jeg ved også et rykkergebyr.

Ja, mange tror ikke, at det er nødvendigt at angive moms, når man ikke har haft nogen. Det er det imidlertid, hvilket din mor også er blevet gjort opmærksom på. Ring til dem og sig, at det beror på en misforståelse og bed om at få eftergivet bøden. Det har jeg hørt, at de overvejer at gøre, når det er første gang. Generelt: Vær på forkant med Skat, for så er det søde, venlige, rare og imødekommende, rigtige mennesker. Det er først, hvis du kommer bagud og ignorerer dem, at de kan blive lidt uhyrlige :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:14

hvis skat skulle sige ja til at trække boden retur, må du godt skrive det. Jeg mener, at deres politik på momsbod området er ikke længere at trække noget som helst retur

Når man er momsregistreret så skal man indberette 0 så skat kan se man husker det - ellers kommer boden- men prøv da at tale med dem

Det er måske lidt synd, for din mor kunne måske bare have stiftet PMV eller solgt som CPR person helt op til 300.000 kr uden moms - men naturligvis med fuldt regnskab

Sakset fra skat:

Momslovens § 49, stk. 2, nr. 3 fastslår, at kunstneren først har pligt til at lade sig momsregistrere, når salget af egne kunstgenstande i det løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr.

En kunstner kan dog altid vælge at lade sig momsregistrere, selv om salget er mindre end 300.000 kr., jf. momslovens § 50

En momsregistrering binder for min 24 mdr - og jeg ved ikke om hun derfor kan komme ud af det - men det er jo bare med at huske 0 indberetning hvert kvartal nu

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 21:32

Afmeld moms på virk.dk med samme dato som tilmelding. Skriv herefter til SKAT via kontakt-modulet, når du er logget på tast-selv på SKAT-erhverv. Der er et område omkring fritagelse af renter/gebyrer. Jeg har lige gjort det for en håndfuld nye kunder. Det gik igennem uden problemer.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 11:14
Tusind tak for jeres svar! 

Anders: Du har helt ret i, af hun ikke har fået indberettet moms. Hun har nu fået indberettet nul-moms. - Og tak for super link!

Jørgen: Super nyttig info - hun ringer til SKAT i dag, tak!
John: Fedt med konkrete oplysninger - det har hun lært af nu, til en anden gang :-)
Thomas: Jeg har fået hende til, at gøre det du siger, så vi håber på det lykkes!:-)
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)