Hej herinde. Det er således, at min mor havde tænkt sig, at starte sin egen virksomhed som (billedkunstner). Da hun skulle ansøge om CVR. nr, skulle hun udfylde et spørgeskema, over en masse konkrete oplysninger omkring hendes virksomhed - i den anledning skulle hun svare på et spørgsmål ang. momsregistrering, hvor hun blev nødt til at tale med en dame fra SKAT, hvor hun fik at vide hun skulle sætte kryds ved "ja til momsregistrering" OGSÅ selvom, at damen sagde man ikke behøves betale moms, når man er billedkunstner. Hun oprettede så sin enkeltmandsvirksomhed og fik dermed et CVR nr. omkring Maj måned.. (Der er IKKE sket noget salg siden da) og for omkring en måned siden, fik hun så en udgift fra SKAT, hvor hun skal betale omkring 800 kr. (i moms) OGSÅ selvom, at min mor er billedkunstner og dermed ikke burde betale moms (ifølge SKAT). 1. Min mor går nu og undrer sig over, om informationerne fra SKAT er en fejl og om man rent faktisk skal betale moms, også selvom man er billedkunstner - kan nogen be eller afkræfte det? 2. Bør min mor overhoved betale moms, hvis hun intet salg har haft? Håber virkelig på svar! Mange hilsner. |
Hun har nok fået en regning fra skat på 800 kr. fordi hun IKKE selv har indberettet moms. I såfald sender SKAT et gæt og så vidt jeg ved også et rykkergebyr.
Hun skal blot indberette nul-moms hvis hun ikke har solgt noget.
mht. kunstnermoms er det lidt indviklet. Følgende link giver et overblik :-)
http://www.18nov.dk/Medlemssider/Kunstnermoms.html